Minimal prisstigning på fødevarer

Forbrugere 10. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Cigaretter trækker forbrugerpriser op Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Mens priserne på fødevarer og ikke-alkoholiske drikke blot er steget 0,3 pct. det seneste år, er nydelsesmidler steget med næsten 18 pct. trukket op af prisstigningen på tobak. Økonomer venter prishop på varer og tjenester fra anden halvdel af 2021 

Skrevet af: Søren Tougaard

Inflationsniveauet ligger fortsat meget lavt. Blot 0,6 pct. er forbrugerpriserne steget med siden januar sidste år. Samlet set kan danskerne glæde sig over, at fødevarer og ikke-alkoholiske drikke blot er blevet 0,3 pct. dyrere det seneste år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Derimod har afgiftsstigningen på tobak gjort, at kategorien er blevet 35 pct. dyrere siden januar 2020. Og en yderligere afgiftsstigning venter i 2022, hvor en pakke cigaretter stiger 9 pct. 

Danmarks Statistik opgør et samlet forbrugerprisindeks for både tobak og alkohol, og her steg prisen på sidstnævnte kategori med 1,8 pct. i december, viser tallene.  

 - Vi regner med at inflationen bliver højere i år, om end den kun ventes at lande på meget beskedne 0,8 pct. Det ser ud til, at både virksomheder og ansatte har vænnet sig til de lave prisstigninger og indrettet sig efter dem. Sammenlignet med sidste år forventer vi dog en lavere stigning i rådighedsbeløbet. Den lidt højere inflation kombineret med lidt lavere lønstigninger, blandt andet som følge af coronakrisen, betyder, at selvom vi generelt får flere penge mellem hænderne, så vokser rådighedsbeløbet langsommere end vi er vandt til, lyder det i en kommentar fra privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen, Danske Bank.

Genåbning kan hæve priser

Flere økonomer forudser ellers prishop på flere varer og tjenester, så snart corona slipper sit greb om forbrugernes pengepung. Det er især stigende fragt- og oliepriser, der presser sig på. Og det er en prisstigning, som i sidste ende falder tilbage på forbrugerne i form af højere priser. 

F.eks. nævnes, at fragtpriserne fra Asien til det europæiske og nordamerikanske marked er noget nær tredoblet siden foråret sidste år, hvor corona for alvor lukkede verden ned. 

Samtidig har forbrugerne i lang tid ikke kunnet bruge de penge, de plejer at bruge på blandt andet rejser, fritid og oplevelser. Ifølge tal fra Nationalbanken har danskerne over 1 billion kr. stående på bankkonto, ligesom der inden længe bliver udbetalt yderligere et større to-cifret milliardbeløb i feriepenge.

Og netop denne cocktail, forudser Nykredit og Sydbank, kan give "en voldsom ketchupeffekt" i forbruget fra andet halvår og frem. 

 

Opdateret 10. feb

DH Food Professional banner