Medvind for madspildsapp
Det er gået rigtig stærkt for holdet bag en af de mest succesfulde danske apps, siden tre unge iværksættere i slutningen af 2015 satte sig for at gøre noget aktivt ved det stigende madspildsproblem.
I dag har over en million registrerede brugere downloadet appen Too Good To Go, der i øjeblikket opererer på otte markeder inklusiv Danmark.
Til dato har Too Good To Go omfordelt ca. 510.000 måltider.
De 340.000 måltider er solgt i Danmark, hvor ca. 400.000 brugere indtil videre har downloadet appen, og flere nye brugere kommer til hver eneste dag.
Konceptet er enkelt og skaber værdi for både butikker og brugere.
For i stedet for at smide mad i skraldespanden til ingen verdens nytte kan forbrugerne via appen købe frisk mad til lave priser fra butikker, bagere, restauranter og caféer, der står med overskudsmad og tilmelder sig tjenesten.
På den måde kan de forretningsdrivende tjene lidt ekstra penge og samtidig være med til at bekæmpe det store madspild sammen med forbrugerne.
Og det samarbejde kan flere og flere butikker og restaurationer se en gevinst i.
- Langt størstedelen af vores samarbejdspartnere er bagere efterfulgt af restauranter, cafeer og supermarkeder. Coop, OK Plus, Min Købmand og Spar har vi blandt andet med i konceptet, og vi er i dialog med flere andre. Og det er ganske gratis for dem at være med, fortæller Klaus B. Pedersen, marketingsdirektør for Too Good To Go.
Prisvindende koncept
I alt sælger 1.700 butikker og restaurationer overskudsmad gennem appen, heraf 600 herhjemme.
En af de virksomheder, Too Good To Go samarbejder med, er Coop, hvor Kvickly sælger brød samt frugt og grønt.
- Vi samarbejder med Coop, hvor de blandt andet sælger bagerposen og grøntposen, men vi vil også gerne udvide med slagter og mejeriprodukter, hvor der er en hurtig udløbsdato, fortæller Klaus B. Pedersen, der trods det store fokus på international vækst, også gerne ser endnu flere tilknyttede virksomheder i Danmark.
Hvis en butik eller restaurant tilmelder sig Too Good To Go, forpligter man sig ikke til at sælge et vist antal produkter hver dag, men efter behov. Det kan f.eks. være fem eller ti poser med brød, typisk til 30-40 kr. per pose.
Så hvis en bager kan se, at der bliver brød eller kager i overskud, sætter butikken blot poserne til salg i appen, hvorefter brugerne i det lokale område kan købe poserne efter -først-til-mølle.
For den service tager Too Good To Go 8 kr. per måltid, uanset salgspris.
Og faktisk er den forretningsidé så god, at virksomheden har vundet flere priser, senest Nordisk Råds miljøpris 2016, og fået anerkendte investorer som Preben Damgaard, Birgit Aaby og Mette Lykke med ombord på rejsen med at udbrede konceptet herhjemme og internationalt.
Mindre gebyr
Med ca. 510.000 videreformidlede måltider har Too Good To Go omsat for mere end fire mio. kr. Og i år forventer Too Good To Go at ”redde” cirka tre gange så mange måltider, fortæller Klaus B. Pedersen.
- Med hensyn til vores forretningsmodel talte vi i starten om, at vi skulle være non profit og tage imod donationer, men vi har oplevet fra andre fi rmaer, at donationer ikke kan kontrolleres, og man derfor ikke kan vide fra den ene måned til den anden, om man overlever. Så vi tager et gebyr på 8 kr. eksklusiv moms per måltid, og hvis et måltid f.eks. koster 29 kr., så får forretningen det overskydende beløb, fortæller han og uddyber:
- Alle penge bliver brugt på at reinvestere og f.eks ansætte fl ere sælgere og it-folk. Vores investorer er superengagerede og stort set med dagligt og tror rigtig meget på vores virksomhed.