Madsalget på nettet stiger kun marginalt

Forbrugere 5. feb 2018 -
This describes the image
Foto: Nemlig.com

Salg af dagligvarer, mad og drikke udgør fortsat et stort potentiale på nettet, viser E-handelsrapporten 2017 fra FDIH.

Mens danskernes handel på nettet er steget med 14 pct. til 115 mia. kr. i 2017 sammenlignet med året før, stiger salget af dagligvarer, mad og drikke kun langsomt, viser rapporten.

Salget af dagligvarer, mad og drikke udgjorde i 2016 3,8 pct. af det totale salg inden for kategorien, der er vurderet til 127 mia. kr. Det steg kun til 4,2 pct. i 2017.

Ligger salget af dagligvarer i bund, ligger tilfredsheden med handlen inden for kategorien til gengæld i top . Således siger 60 pct., at de vil anbefale den netop benyttede onlineshop med mad eller dagligvarer til andre. Det er den højeste NPS-score.

Nemlig.com ligger trods et fald i NPS sammenlignet med 2016 stadig på andenpladsen, efterfulgt af Zalando, Asos og Boozt.com.

Flere henter selv

Danskerne købte dagligvarer, mad og drikke i alt 11,8 mio. gange via nettet og gennemsnitsalget er steget marginalt fra 537 kr. til 545 kr. Der skal her tages højde for, at take away-salget fra eksempelvis pizzeriaer formentlig ligger lavere end salget fra en onlinesupermarked og derfor trækker gennemsnitskøbet ned.

Antallet af kunder, der henter deres varer i butikken, på posthuset eller et andet sted vokser og færre end halvdelen af de varer, der er bestilt på nettet, bliver nu leveret til privatadressen (44 pct.). Når det kommer til mad og dagligvarer, giver 35 pct. dog begrundelsen "at varen bliver leveret til døren" som den vigtigste årsag til at handle på nettet. Der dog her også tale om mad fra restauranter eller pizzeriaer.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?