Madekspert: Madindkøb skal være en oplevelse

Forbrugere 21. jun 2016 -
This describes the image
Foto: The Whole Food
Skrevet af: Henrik Denman

 

 

Danske dagligvarebutikker udfylder i dagkun rollen som vareforsyning i stedet for at give forbrugerne gode indkøbsoplevelser, når de skal købe fødevarer til dagens måltider.

Vurderingen kommer fra lektor ved Copenhagen Business School (CBS), Mogens Bjerre, der har beskæftiget sig med dansk dagligvarehandel i mange år. Han gav på en konference om fornyelse af dagligvarehandlen, arrangeret forleden af brancheforeningen Dagligvareleverandørerne, sit bud på, hvordan dagligvarebutikkerne skal forny sig.

– Leverandørerne og handlen står i dag på hver sin side i stedet for at se på, hvordan man kan genopfinde distributionen af dagligvarer. Dagligvarebranchen er en sektor, der i den grad har danset om sig selv, og den er godt nok blevet mere effektiv, men på den bekostning, at vi ikke får flyttet meget andet end nogle varer.

Han stillede spørgsmål ved, om dagligvarebutikker skal indeholde alle typer dagligvarer, når basisvarer i dag kan sælges via nethandel.

– Vi er nu nået til, at distributionssystemet skal spaltes, så der er et distributionssystem til alle de varer, vi har et stabilt forbrug af, og så er der plads i butikkerne til alle de varer, vi gerne vil have en oplevelse af.

Ifølge Mogens Bjerre spiller medarbejderne i butikkerne en helt central rolle, hvis man vil skabe oplevelser. Det ser man flere steder i udlandet, især i USA med f.eks. The Whole Foods.

– Det undrer mig, at medarbejderne behandles som en produktionsressource, hvor man også taler om, at jo billigere, jo bedre. I stedet bør butikkerne gøre medarbejderne til bærere af værdier og den gode oplevelse.

Forsyning eller forkælelse

Branchen skal se på, hvilke opgaver kunderne gerne vil have løst, når de står i butikkerne. Prøv at spørge kunderne i dagligvarebutikkerne, hvad de hader mest ved at være der, og sæt fokus på ideen om, at det skal være en oplevelse at købe lækre madvarer.

– Vi skal måske fjerne nogle af de varer, der alligevel ikke skaber oplevelser i butikkerne og på den måde få skabt plads til oplevelser. Jeg vil opfordre detailhandlen til at tænke over, hvilken oplevelse kunderne skal have, når de kommer i butikken. Branchen skal forlade produktfokus, vare og pris og i stedet tale om, at det skal være en god oplevelse at komme hjem med maden til i dag, sagde Mogens Bjerre.

Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen sagde bl.a.:

– Der går forsyning i danskernes køb af dagligvarer. Den eneste undtagelse er fredag og lørdag, hvor forbrugerne vil forkæle sig selv.

Han pegede på den kommende digitalisering inden for handel med dagligvarer og sagde, at nye aktører vil udfylde pladsen mellem engros og butik, hvis branchen ikke udvikler sig mere.

– Vi mangler flere spændende og friske varer og lokalt producerede varer, og vi mangler elektroniske serviceydelser i butikkerne som tracking, der fortæller kunden, hvor varerne findes, sagde Jesper Bo Jensen.

 

Opdateret 10. nov 2020