Kvinder er super tilbudsjægere

Forbrugere 23. sep 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Selv om de yngre Generation Y-kvinder generelt er dårlige til at planlægge de ugentlige dagligvareindkøb, bruger de markant færre penge på indkøb sammenlignet med de jævnaldrende mænd.

Knap hver femte kvinde i aldersgruppen 16-33 år besøger dagligt en dagligvarebutik til trods for, at danskerne er et folkefærd, der forbinder dagligvareindkøb med en sur pligt. Men selv om de yngre kvinder oftere aflægger den lokale dagligvarebutik et besøg end mændene, har de stadig et stort fokus på pengepungen.

Faktisk er kvinderne så meget tilbudsjægere, at de bruger mere end 25 procent færre penge på dagligvareindkøb om ugen i forhold til mændene.

- De gode tilbud og spotvarer tiltaler kvinderne. Hun kan godt lide jagten på det gode tilbud og lide at gøre en god handel. For mændene handler det om at overstå indkøbet i en fart og købe det, de har planlagt, siger Dorte Wimmer direktør i Retail Institute Scandinavia og forfatter til den nye bog “Fremtidens forbrugere i dagligvarehandlen – Generation Y: forstå dem, fang dem”, der kortlægger generations forbrugsmønstre.

Efterlyser nytænkning

Dorte Wimmer mener, at de danske dagligvarekæder i langt højere grad kunne indrette deres butikker efter mænds og kvinders forskellige forbrugsmønstre.

Som det gode eksempel fremhæver detailhandelseksperten Whole Foods Market i USA, der både appellerer til mænds behov for at få indkøbsturen overstået i en fart og kvinders behov for at være mere sociale.

Den amerikanske kæde har mange to-go varer længst fremme i butikken, mens varer som smør og mælk også er placeret i starten, så de er lette at komme til. Og samtidig har Whole Food Market indrettet spisesteder inde i butikken, som en vej til at hæve omsætningen på take-away.

- Street-food markedet boomer jo. Og Landmad er også et eksempel på de her lidt skæve koncepter, som vi ikke ser meget af i dagligvarehandlen. Dagligvarehandlen skal tænke nyt og ikke hele tiden være i drift-mood. I stedet for at se på, hvad kæderne kan tilbyde markedet, skal de kigge mere på forbrugerne og deres behov, mener Dorte Wimmer.

Opdateret 10. nov 2020