Kun discount ligger over indeks 100

Forbrugere 26. okt 2018 -
This describes the image
Forbrugerne bruger flere penge i landets discountbutikker. Arkivfoto: John Ehbrecht
Skrevet af: Søren Tougaard

Efter et nærmest katastrofalt salg hos dagligvarehandlens varehuse i juli med et indeks på 83 målt i forhold til juli 2017, hentede branchens allerstørste formater alligevel noget af det tabte hjem på en flot august.

Her steg omsætningen i den del af branchen, som Danmarks Statistik kalder anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger, med 13 pct. målt i forhold til august sidste år, viser det nyeste detailomsætningsindeks for august 2018.

Alligevel er det ikke nok til, at varehusene har en positiv udvikling i årets første otte måneder, hvor de samlet har tabt 0,8 pct. af omsætningen i forhold til samme periode sidste år.

Den samme udvikling ser man blandt supermarkeder, som godt nok gik 1 pct. frem i august-salget i forhold til samme måned sidste år, men som i perioden januar-august har tabt 0,7 pct. af omsætningen i forhold til 2017.

Discount vinder fortsat frem

Også de mindste butikker i branchen, landets små købmænd og kiosker, fortsætter ikke overraskende med at tabe omsætning. Til og med august i år har de tabt næsten 2 pct. af omsætningen.

Anderledes fremdrift er der blandt discountbutikkerne, som totalt sidder på ca. 40 pct. af dagligvaremarkedet herhjemme.

Målt i forhold til perioden januar-august sidste år har landets ca. 1.475 discountbutikker vundet yderligere markedsandele og ligger samlet set 2 pct. over sidste års omsætning, viser tallene fra Danmarks Statistik.

 

Opdateret 10. nov 2020