Kommentar: Den transformerede dagligvarehandel
Den fysiske butik har aldrig været mere relevant i en tid, hvor forbrugerne mere end nogensinde før søger oplevelser, der værd at poste om på sociale medier.
Samtidig har detailhandlen aldrig befundet sig i en større transformationstid end nu.
Vi ser et stort skifte indenfor forbrugeradfærd- og værdier, drevet af teknologi og nye, innovative aktører i branchen, der konstant disrupter og driver forbrugernes forventninger til retailere og brands opad - samt en yngre forbrugergruppe, der er vokset op som midtpunkt for den digitale transformation og nu baner vejen for helt ny shoppeadfærd og værdigrundlag.
Også i dagligvarebranchen mærkes forbrugernes stigende krav til indkøbsoplevelsen.
Forbrugerne tilvælger madoplevelser away-from-home, e-handel med dagligvarer vækster, og måltidskasser og abonnementsordninger blomstrer. Skal forbrugerne lægge flere penge hos dagligvareaktørerne, er det nødvendigt at differentiere sig på andet end blot pris.
Læs her om 4 drivere til loyalitet i dagligvarehandlen.
1. Smart shopping
Den moderne forbruger har travlt. Specielt Generation Y føler, at de har mere travlt end nogensinde før. Mellem karriere, job, skole, socialt og familieliv er der ikke meget tid til overs til andre, måske mindre interessante, aspekter af livet.
Derfor er der fokus på aspekter af større værdi, der forøger livskvaliteten hos forbrugeren. Return on time er blevet den nye valuta: forbrugerne søger convenience i shoppesituationen og løsninger, der både optimerer og sparer tid.
Smart Shopping gør forbrugerlivet lettere, simplere og mere effektivt uden at gå på kompromis med kvaliteten af hverken produkt eller shoppeoplevelse. Smart Shopping er ofte drevet af brugen af smart teknologi og en integreret omnioplevelse.
2. Interaction
Som et resultat af globaliseringen, hvor verden i højere grad synes som en mere sammensmeltet enhed, har forbrugerne udviklet sig til at stræbe efter mere personlige karakteristika og livsstilsvalg.
I dagligvarehandlen sætter samspillet og interaktionen mellem kunder og medarbejdere scenen for den personlige shoppeoplevelse. Forbrugerne søger i højere grad en personliggjort oplevelse, som onlineverdenen ikke kan give dem.
Interaktionen med produkter, medarbejdere og brands er essentiel, da det giver mulighed for mere præcist at identificere kundebehov, opbygge relationer, loyalitet og personliggøre shoppeoplevelsen.
3. Emotional retail
Forbrugerne vælger ikke et produkt udelukkende baseret på den funktionelle værdi, men snarere ud fra et følelsesmæssigt perspektiv.
Emotional retail handler om at skabe følelsesmæssige bånd til kunderne og styrke brand awareness gennem intensiv storytelling og stærkt content. I fysisk detail handler det altså ikke længere kun om at sælge produkter eller tjenester, men om at skabe identifikation og differentiering.
Forbrugere, der identificerer sig med et brand, har tendens til konsekvent at tilvælge brandet. Kundens perception af - og identifikation med - brandet er essentiel, når der skal skabes langsigtede relationer og kundeloyalitet.
4. Responsibility
Ansvarlighed står højt på agendaen hos forbrugerne, og det bør det også gøre hos dig.
De bekymrer sig om miljøet – både globalt og lokalt – de går i højere grad op i deres sundhed og krop og dermed, hvad de kommer i den, de bekymrer sig om produktionsforhold og meget mere.
De bevidste forbrugere udgjorde førhen en lille elitegruppe, men det er nu blevet mere mainstream at have et bevidst forbrug og holdning. Brands og retailere må derfor tilpasse sig og have større fokus på socialt ansvar i deres brandidentitet.
Forbrugerne ønsker at være en del af noget større, når de vælger et brand, og det er derfor brandets opgave at give dem følelsen af at støtte en god sag.