Interesseorganisationer presser på for at indføre aldersgrænser på energidrikke

Forbrugere 2. aug 2024 -
This describes the image
Siden 2018 har Lidl ikke solgt energidrikke til børn og unge under 16 år.  Foto: Lidl
  • Hjernesagen og Forbrugerrådet Tænk ønsker en politisk fastsat aldersgrænse for køb af energidrikke. Det er også sket i Norge.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Norge er det seneste europæiske land, der har indført en aldersgrænse på 16 år ved køb af energidrikke. Det er sket for at beskytte børn og unge imod et stort forbrug af et produkt, der kan medføre flere bivirkninger som hovedpine, hjertebanken, søvnforstyrrelser mv.

I Danmark er der ikke vedtaget en officiel aldersgrænse på energidrikke. Det, selv om Fødevarestyrelsen helt fraråder børn at drikke energidrikke, mens unge over 16 år skal være meget forpasselig med at indtage for meget.

Masser af unge indtager dog væsentlig flere energidrikke end Fødevarestyrelsens anbefalede 25 cl om dagen.

Derfor ønsker Hjernesagen, Forbrugerrådet Tænk og Center for Sundt Liv og Trivsel et forbud mod salg af energidrikke til børn under 16 år. 

- Vi mener, at politikerne bør sætte sig ned og finde ud af, om vi ikke kan indføre et forbud mod salg til børn under 16 år, ligesom der er på for eksempel øl, siger politisk chef for Forbrugerrådet Tænk, Karin Breck, til DR Nyheder. 

Hos Hjernesagen argumenterer direktør Anne Hertz for en aldersgrænse, når Fødevarestyrelsen fraråder produktet til børn. 

Enegang fra Lidl 

Lidl Danmark, med i dag 162 butikker og en markedsandel på ca. 5 pct., er foreløbig eneste dagligvarekæde i Danmark, der har forbudt salg af energidrikke til børn og unge under 16 år. Sådan har det været i seks år. 

Siden har flere selvstændige købmænd dog fulgt Lidls eksempel.

 - For os er dette initiativ en helt naturlig udvikling, da vi bestræber os på at tage et ansvar overfor det samfund, vi er en del af. Ved at indføre aldersgrænse på køb af energidrikke, efterlever vi en efterspørgsel og et ønske fra forbrugere og forskere, der peger på at indtaget af energidrikke hos børn-og unge er et stigende problem, lød det dengang fra Lidl.

På fem år fra 2019 til 2023 er salget af energidrikke herhjemme tredoblet viser tal fra Coop Analyse. 

Undersøgelsen fra Coop Analyse viser med al tydelighed, at energidrikke appellerer til yngre forbrugere - og især kvinder. 

Således har kvinder under 35 år et forbrug af energidrik, som er tre gange så stort som gennemsnittet - og ni gange så stort som kvinder, der er fyldt 55 år.

 

Opdateret 2. aug 2024