Halvdelen af alle solgte sodavand er sukkerfri

Forbrugere 29. jun 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Danske forbrugere går i stigende grad efter light-sodavand, når de skal slukke tørsten

Sodavandsalget har i årets første fire måneder taget en drejning mod det sukkerfri. I alt var hver anden sodavand solgt i årets første fire måneder uden sukker, hvilket er en stigning på mere end otte pct. sammenlignet med 2019, hvor lige over 40 pct. af salget var sukkerfri.

Det skriver Finans på baggrund af en analyse fra analyseinstituttet Nielsen.

Ifølge producenten Royal Unibrew har salget af light-produkter i dén grad taget fart herhjemme i senere år,

- Over de seneste ti år har vi set, at forbrugernes præferencer har flyttet sig, og den er så accelereret i de seneste år. Det er et udtryk for, at folk er blevet mere opmærksomme på sundhed og sukkerfri, og at der er et velsmagende alternativ,« siger hun og nævner i særlig grad Pepsi Max som en katalysator for udviklingen for sukkerfri sodavand, Henriette Øllgaard, ansvarlig for bæredygtighed hos Royal Unibrew.

 

Opdateret 29. jun 2021