Godt år for Kvicklys varehuse

Forbrugere 6. feb 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Coops varehuskæde Kvickly, der tæller 69 butikker, har i flere år balanceret omkring et driftsresultat nær nul. Meget taler dog for et stærkt forbedret resultat i Kvickly i 2019.

Således melder de tre Coop-ejede Kvickly-varehuse i Nykøbing Falster, Vordingborg og Mega Syd i Viby J. alle om det bedste resultat nogensinde.

”Med en vækst på 2,3 mio. kr. på bundlinjen, så kan man ikke være andet end en stolt varehuschef”, skriver Henrik Rømer, varehuschef i Kvickly Vordingborg på Linkedin.

Samme udvikling har der været i Kvickly i Nykøbing Falster, hvor varehuschef Per Christiansen ligeledes beretter om en driftsforbedring på 9 mio. kr. siden slutningen af 2015.

Også i landets næststørste Kvickly, det brugsforeningsejede varehus i Odder, er der stor tilfredshed.

- Det kan ikke undgås, at vi får det bedste resultat nogensinde. Så vi er meget godt tilfredse, siger Arne Sørensen, direktør i Kvickly Odder, der venter en omsætning for varehuset omkring 225 mio. kr.

”Flot år for Kvickly”

Hos Coop lægger man heller ikke skjul på, at året har været godt for den før så trængte varehuskæde.

- Når vi får slået to streger under resultatet for 2019, så forventer vi et rigtig flot år for Kvickly. Igennem hele året er vi lykkedes med den kommercielle grundbase i forhold til at ramme rigtigt på sortiment, kampagnedelen og den daglige drift. Vi har haft en flot kundestrøm og kurv i Kvickly, som sammen med en række nye koncepter og initiativer har fungeret rigtigt godt i butikkerne. Det er f.eks. BrødCooperativet og vores nonfood-koncepter på køkken og skønhed og helse, hvor vi også er kommet med et nyt delkoncept, siger koncerndirektør Stina Glavind.

Hun roser samtidig varehuscheferne for at have været med til at løfte lønsomheden i butikkerne.

- Vi har haft et driftsinitiativ, som vi internt har kaldt ”hverdag med overskud”, der handler om at bruge tiden i varehusene dér, hvor vi får mest værdi. Det har varehuscheferne arbejdet flot med, og det har løftet varehusene og lokalt skabt markante forbedringer, siger Stina Glavind.

Hvis I kigger ind i 2020, ser I så fortsat vækst for Kvickly?

- Der er stadigvæk rigtig meget, vi kan gøre bedre i Kvickly. Der er mere at hente på nogle af de ting, vi er lykkedes med i 2019, så vi forventer fortsat fremgang i Kvickly. Når vi i Coop kigger ind i 2020, så er vi fortrøstningsfulde. Også omkring vores store butikker, siger Stina Glavind.

Nye tider for store formater

Målt over perioden fra januar til november 2019 har den butiksgruppe, som Danmarks Statistik kalder ”anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger” haft en vækst på 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2018. Hertil hører dagligvarebranchens største varehusformater.

Væksten er bemærkelsesværdig, fordi den er højere end den vækst på 2,4 pct., der har været i discountbutikkerne, som nærmest har været det eneste dagligvarekoncept med fremgang de senere år.

Alligevel venter der andre tider forude for de store varehuse, vurderer detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch.

- Varehusene er ikke på vej frem eller tilbage. Jeg bor selv ved siden af en foreningsejet Kvickly, som gør det fremragende og har gode kundestrømme. Men det er ikke sådan, at vi ser et skifte. Kunderne er ikke pludselig kommet til at elske de store butikker. Tværtimod ser udviklingen, både herhjemme og i resten af Europa, ud til at gå mod mindre, men hyperlokale butikker - i byerne taler vi meget små enheder med en kunderadius på måske 500 meter, hvilket får stor betydning for vores fremtidige handlemønstre.

- Alt der hedder basis- og tørvarer som vaskemiddel og mad, vil vi bestille online, så det står klar til afhentning i vores lokale butik rundt om hjørnet, mens hyldemeterne vil gå til de lækre og spændende varer, som skal forbruges her og nu, siger Flemming Birch om udviklingen.

Opdateret 10. nov 2020