Fristende fødevarer i Dubai
En gruppe bestående af to købmænd og en varehuschef rejste i oktober til Dubai for at opleve og studere detailhandlen i storbyen, der på en og samme tid er arabisk og international. De tre dagligvarechefer er hædret med prisen Retail Award 2016, der gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer og varehuschefer i Danmark.
De tre prisvindere er købmand Christian Kragbøll fra Meny i Vermlandsgade på Amager, varehuschef Kenneth Gade fra Føtex i Korsør og købmand Max Skov Hansen fra Rema 1000 i Valby.
[caption id="attachment_55114" align="aligncenter" width="720"] Fra venstre ses Max Skov Hansen, Rema 1000, Christian Kragbøll fra Meny og Kenneth Gade fra Føtex. Foto: Kaj Bonne[/caption]
Fødevarebutikkerne i Dubai har gjort stort indtryk på de tre prisvindere. De har fået masser af inspiration og friske ideer, som de i den kommende tid vil overføre i en dansk version til deres butikker. De er især imponeret over kundeservicen og kvaliteten og sortimentet inden for fødevarerne.
Dubai Mall
På studierejsen besøgte de en perlerække af flotte butikker bl.a. i Dubai Mall, der er blandt verdens største shoppingcentre med 1200 butikker og over 160 spisesteder, cafeer og barer. Dubai Mall er dog mere end shopping og spisning – det er et kæmpestort underholdningscenter for hele familien og besøges årligt af ca. 92 mio. mennesker.
Studierejsen var arrangeret af detaileksperterne Sysser Nielsen og Glenny Hansen fra ZBC DetailGruppen.
De tre deltagere fortæller her om deres indtryk fra fødevarebutikkerne i Dubai, og hvad der har inspireret dem og givet dem ideer, som de vil overføre til deres egne butikker herhjemme.
Meny-købmanden: De har stor faglig stolthed i arbejdet
Købmand Christian Kragbøll fra Meny i Vermlandsgade på Amager konstaterer, at man i Dubai har et højere niveau inden for fødevarer end vi har i Danmark – på sortimentsdelen og på kvalitetsdelen.
– I grøntafdelingen er tomaterne stablet og gulerødderne ligger i stabler. De har lige det ekstra overskud. Og så er der servicen. Man kan ikke bare overføre alt fra Dubai til danske forhold, for omkostningerne er højere herhjemme, men der er nogle ting, som jeg vil prøve i min butik, og jeg vil se på, hvordan vi kan overføre mange af de impulser, jeg har fået, i en dansk udgave.
– De har meget faglig stolthed i deres arbejde. De er meget smilende, glade og positive, og de er ægte servicemindede. Det er ikke bare deres job. De er grundlæggende på over for kunden på en helt anden måde. Vi må se på, hvordan vi rammer det. Vi er nået et langt stykke vej med vores madarbejdere i Meny, men der er stadig et stykke vej, før overliggeren kommer helt op.
Christian Kragbøll vil gerne overføre flere ting fra fødevarebutikkerne i Dubai til sin egen butik.
– Det gælder f.eks. at være stolt af det, man laver, og så køre det 100 procent igennem – at gøre det storslået. Det, du gør, skal du gøre gennemført og tro på det. Vi skal brænde igennem på det, vi gør i butikken. Der er stor inspiration at hente på varedelen, servicedelen og måden man arbejder på og på gennemførselsgraden i Dubai.
– Vi skal fokusere mere på kundeservice. Vi skal opsøge kunderne meget mere. Vi skal gå til dem, før de kommer til os. Jeg er overbevist om, at danske kunder gerne vil have høj service, og de vil have det i rå mængder. Vi kan ikke gøre det nok.
Christian Kragbøll har især to områder, hvor han har hentet inspiration fra Dubais fødevarebutikker:
Vi skal have service i langt større grad, og vi skal have endnu større vægt på varedelen, og jeg vil se på, om vi kan gøre vores ferskvareområde bedre og mere inspirerende, siger han.
Føtex-købmanden: Dubai satser på kundeoplevelser
Fødevarebutikkerne i Dubai er verdensklasse, når man ser på inspiration og kundeoplevelser, og det imponerer varehuschef Kenneth Gade fra Føtex i Korsør.
– Det har gjort indtryk at se den måde, som de integrerer kunderne på, og hvor meget de satser meget på kundeoplevelser.
– Der er fødevarebutikker, hvor ostemageren står til rådighed på planlagte tider for at dele ud af sin store viden omkring oste, og deres udvalg af smagsprøver af bl.a. oste og skinke i butikkerne er helt ekstraordinært. Det imponerer mig at se den måde, de går helhjertet ind i opgaven på inden for alle deres områder, og det kan vi lærer en hel masse af herhjemme.
– Det har inspireret mig at se, hvordan de har gjort butikken mere levende. Det vil jeg gerne arbejde videre med.
Kenneth Gade fremhæver, at butikkerne i Dubai f.eks. har demostationer, hvor pladsen er sat af til aktiviteter.
– Det vil jeg meget gerne se på herhjemme, så vi kan få pladsen sat af til, at vi altid kan være synlige og inspirere kunderne, når de kommer i butikkerne.
Det har også fanget Kenneth Gades opmærksomhed at se, at fødevarebutikkerne på flere områder har emballagefri varer.
– De har mange varer, som er emballagefri inden for f.eks. nødder og honning og på mange andre områder, hvor de gør det mere lækkert, og hvor de lader kunderne selv vælge mængde og hvordan de vil have produktet. Det er også et område, hvor vi kan udfordre os selv.
Der er konsekvent opmærksomhed på kunderne og især stort fokus på kundeoplevelser, hvor der tydeligvis er sat ressourcer af til at inspirere kunderne. Der er fokus på kunderne og ikke bare på den daglige vareopfyldning. Vi skal fortsætte i den retning herhjemme. Det er der ingen tvivl om. Vi har fokus på det i forvejen, men jeg er bare blevet bekræftet i, at det er den rigtige vej at gå, hvis man skal gøre en forskel inden for fødevarebranchen, siger Kenneth Gade.
Rema-købmanden: De går ikke på kompromis med noget
I Dubais fødevarebutikker er det, der især gør indtryk på købmand Max Skov Hansen fra Rema 1000 i Valby, kombinationen af dedikerede medarbejdere og de mange friske varer.
– De er meget tro over for deres koncepter og idégrundlag. Derfor ved kunderne lige nøjagtig, hvad de får, når de kommer ind i butikken. I dagligvareforretningerne har de alt i højeste kvalitet, og derfor går de ikke på kompromis med noget, hverken med inventar, medarbejdere, påklædning eller service.
– Desuden har varernes friskhed gjort et stort indtryk.
Max Skov Hansen arbejder i sin forretning med to centrale områder. Det ene område er medarbejderne, for det er dem, der skal gøre forskellen.
– Langt hen ad vejen har dagligvarebutikkerne de samme varer, og jeg oplever i den grad, at medarbejderne gør en kæmpe forskel i Dubai. De er medlevende, de er indlevende og de tør gå til kunden, de er præsentable, og de virker til at være ekstremt oplagte til at møde kunderne. De er stolte af deres arbejde og meget troværdige over for deres arbejdsplads.
Det andet område er friske råvarer.
– Jeg tror, at de, der vinder den krig, der er i gang på dagligvaremarkedet, er dem, der får skabt loyale kunder – kunder, der ved, at når de tager en agurk i grøntafdelingen, så er den i orden. Det ved kunderne bare. De skal have tillid til, at vores varer er i orden, og jeg synes i den grad, at vi kan lære af detailhandlen i Dubai, at deres niveau er skyhøjt. Der har vi et stykke vej at gå endnu herhjemme.
Max Skov Hansen vil desuden gerne se på nogle produktområder, som butikkerne herhjemme ikke satser på gennem hele året, f.eks. friske nødder, dadler og figner, som alle er produkter, hvor salget vokser. Det kan butikken fokusere på hele året og ikke kun omkring juletid.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTE3LmpwZyIsInRpdGxlIjoicmVwb3J0YWdlX2R1YmFpLTE3IiwiY2FwdGlvbiI6IkRlIGJ1dGlrc2Fuc2F0dGUgdmlzZXIgc3RvciBzdG9sdGhlZCBvdmVyIGRlcmVzIGFyYmVqZGUuIEZvdG86IEdsZW5ueSBIYW5zZW4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTE2LmpwZyIsInRpdGxlIjoicmVwb3J0YWdlX2R1YmFpLTE2IiwiY2FwdGlvbiI6IkZcdTAwZjhkZXZhcmVidXRpa2tlcm5lIGkgRHViYWkgaGFyIGV0IGhcdTAwZjhqdCBuaXZlYXUgcFx1MDBlNSBiXHUwMGU1ZGUgc29ydGltZW50IG9nIGt2YWxpdGV0LiBGb3RvOiBHbGVubnkgSGFuc2VuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTE1LmpwZyIsInRpdGxlIjoicmVwb3J0YWdlX2R1YmFpLTE1IiwiY2FwdGlvbiI6IkkgRHViYWlzIHN0XHUwMGY4cnN0ZSBzaG9wcGluZ2NlbnRlciBEdWJhaSBNYWxsIGxpZ2dlciBkZXIgZmxlcmUgZlx1MDBmOGRldmFyZWJ1dGlra2VyLiBGb3RvOiBHbGVubnkgSGFuc2VuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTEwLmpwZyIsInRpdGxlIjoicmVwb3J0YWdlX2R1YmFpLTEwIiwiY2FwdGlvbiI6IkZcdTAwZjhkZXZhcmVidXRpa2tlcm5lIGkgRHViYWkgZXIgcHJcdTAwZTZldCBhZiBldCBzdG9ydCB1ZGJ1ZCBhZiB2YXJlci4gRm90bzogR2xlbm55IEhhbnNlbiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTkuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZXBvcnRhZ2VfZHViYWktOSIsImNhcHRpb24iOiJQXHUwMGU1IGZsZXJlIG9tclx1MDBlNWRlciBoYXIgYnV0aWtrZXJuZSBtYW5nZSBlbWJhbGxhZ2VmcmkgdmFyZXIuIEZvdG86IEdsZW5ueSBIYW5zZW4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTcuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZXBvcnRhZ2VfZHViYWktNyIsImNhcHRpb24iOiJGXHUwMGY4ZGV2YXJlYnV0aWtrZXJuZSBpIER1YmFpIGhhciBnam9ydCBldCBzdG9ydCBpbmR0cnlrIHBcdTAwZTUgZGUgdHJlIHByaXN2aW5kZXJlLCBkZXIgdmFyIHBcdTAwZTUgc3R1ZGllcmVqc2UuIEZvdG86IEdsZW5ueSBIYW5zZW4iLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTYuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZXBvcnRhZ2VfZHViYWktNiIsImNhcHRpb24iOiJLdW5kZXJuZSBoYXIgcmlnIGxlamxpZ2hlZCB0aWwgYXQga3VubmUgc21hZSBwXHUwMGU1IGYnZGV2YXJlcm5lLiBGb3RvOiBHbGVubnkgSGFuc2VuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTQuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZXBvcnRhZ2VfZHViYWktNCIsImNhcHRpb24iOiJWYXJlcm5lcyBmcmlza2hlZCBnXHUwMGY4ciBldCBzdG9ydCBpbmR0cnlrIHBcdTAwZTUga3VuZGVybmUgaSBmXHUwMGY4ZGV2YXJlYnV0aWtrZXJuZS4gRm90bzogR2xlbm55IEhhbnNlbiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvUmVwb3J0YWdlX0R1YmFpLTMuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZXBvcnRhZ2VfZHViYWktMyIsImNhcHRpb24iOiJGcnVndCBvZyBnclx1MDBmOG50IHByXHUwMGU2c2VudGVyZXMgbWVnZXQgcHJvZmVzc2lvbmVsdC4gRm90bzogR2xlbm55IEhhbnNlbiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]