Forbrugerne vil have mindre emballage
Miljøet får hos stadig flere forbrugere plads på indkøbslisten, når de går rundt i dagligvarebutikken. Det får flere producenter til at tænke i nye baner, når det gælder emballager.
Danskerne er blevet mere opmærksomme på produkters værdikæde og miljøbelastning, når de går på dagligvareindkøb. En Nielsen-undersøgelse fra 2014 viser, at 52 pct. af forbrugerne foretrækker produkter med miljømærker, og 40 pct. vil gerne betale ekstra for at udskifte konventionelle varer med miljøvenlige alternativer.
– Der har gennem længere tid været stort fokus på, hvad du kommer i munden, men vi ser nu også, at folk i høj grad bliver opmærksomme på, hvilken kemi du udsætter din krop for med pleje- og husholdningsprodukter, siger Stine Overgaard, Nordic Brand Manager hos Neutral, i en pressemeddelelse.
Et af de steder, hvor produktionen af en lang række varer udgør en stor miljøbelastning, er de mange tons emballage, der hver dag bliver smidt ud.
Derfor har Neutral lanceret en miljøvenlig refill-pose til vaskemiddel, så forbrugerne kan hælde indholdet over på den plasticbeholder, de senest købte vaskemiddel i.