Forbrugerekspert: Shoppingcentre er under pres

Forbrugere 21. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
  • Forbrugerekspert Nicolai Broby Eckert forudser markant færre shoppingcentre i fremtiden. Samtidig må branchen nytænke forretningsmodelen for at overleve den stigende konkurrence for onlinehandlen, mener han 

Skrevet af: Søren Tougaard

I dag genåbner landets shoppingcentre, men mange af centrene vil skulle indstille sig på en ny virkelighed med tomme butikslokaler.

Det vurderer Nicolai Broby Eckert, partner hos konsulenthuset Simon-Kucher & Partners og ekspert i forbrugeradfærd.

Han baserer sin analyse på tal fra Danmarks Statistik, der viser, at nethandlen steg med 5 procentpoint fra 2019 til 2020, hvilket er den største stigning i syv år. Desuden venter ca. en tredjedel af de danske netbutikker en omsætningsvækst på mindst 25 pct. over de næste tre år, ifølge FDIH.

- Forbrugernes skift fra shopping i fysiske butikker til shopping på nettet vil være permanent. Selv de ældre generationer har bevæget sig over på nettet. Udviklingen vil medføre, at shoppingcentre vil være truet på overlevelsen. De kædebutikker, som vi typisk ser i storcentre, er netop dem, der er lykkedes med at flytte deres salg over til online under pandemien. Disse kædebutikker vil fremover nøje overveje, om det kan betale sig at have en butik i et center. Og huslejen i centrene er simpelt hen for høj til små selvstændige specialbutikker, siger Nicolai Broby Eckert.   

Når han ser genåbningen som begyndelsen til enden for en del af centrene, skyldes det også, at der var tegn på tilbagegang allerede inden covid-19-pandemien.

Må nytænke deres forretningsmodel

I 2019 oplevede franske Klépierre, der ejer Fields, Bruuns Galleri og Bryggen i Vejle, et fald i salget på 1 pct. i Danmark. Samme år vurderede fondsforvalteren DWS, at værdien af danske centre ville falde med op til 20 pct. i løbet af fem år.  

- Vi må forvente en udvikling, der fører til markant færre shoppingcentre, samtidig med at de centre, der overlever, bliver mindre. Centrenes eneste chance er, at de tænker deres forretningsmodel om. De bliver nødt til at forny sig selv. De traditionelle butikker må laves om til showrooms, der giver rammer for en kombination af shopping og oplevelser, og måske skal der også være en helt ny type butikker i centrene. Vi kan eksempelvis komme til at se bilforhandlere rykke ind i centrene med showrooms, hvor man kan se de helt nye bilmodeller, hvorefter man går hjem og køber bilen på nettet, siger han.  

På baggrund af tal fra International Council of Shopping Centers har Simon-Kucher & Partners beregnet, at der ca. er 100 shoppingcentre i Danmark med i alt ca. 3.000 butikker, der repræsenterer en samlet omsætning på mere end 50 mia. kr. årligt.

Opdateret 21. apr 2021

Vil du vide mere?