Flere ubemandede servicestationer
Det er nærmest ikke til at forestille sig, at der har været 8.000 servicestationer i Danmark for 50 år siden i en tid, hvor en bil langt fra var hvermandseje. Ved udgangen af 2016 var der 2.028 tilbage, mens antallet af personbiler var vokset til ca. 2,46 millioner, svarende til en stigning på 74.700 på et enkelt år, viser tal fra Danmarks Statistik.
Inden for de sidste 20 år er hver femte servicestation lukket herhjemme, og på trods af den udvikling er Danmark faktisk stadig et af de europæiske lande med allerflest service-stationer målt i forhold til landets bilpark.
Det betyder, at der er en tankstation for hver 1.215 personbiler i Danmark, hvilket pla-cerer landet på en fjerdeplads over europæiske lande med flest servicestationer i forhold til antal biler.
Til sammenligning er der i Holland ca. 2.200 personbiler for hver servicestation, mens der i Tyskland er mere end 3.000 personbiler for hver servicestation, viser tal fra Eurostat.
”Det giver naturligvis den enkelte station en udfordring i forhold til driften af stationen, når kundegrundlaget - i form af antal biler - er så lavt. Af samme grund er et betydeligt antal danske stationer over de seneste år skiftet fra bemandet til ubemandet drift, hvilket reducerer driftsomkostningerne”, skriver Energi- og olieforum i en kommentar til ud-viklingen.
Ændring af branchen
Og netop udviklingen af flere ubemandede stationer på bekostning af de bemandede er gået stærkt. I 2004-2005 var der således lige mange bemandede og ubemandede stationer i Danmark, men siden har antallet af de ubemandede stationer været støt stigende og udgør i dag 75 pct. af markedet, viser tal fra Energi- og olieforum.
En udvikling, der har betydet, at der er blevet længere og længere mellem de bemandede stationer, specielt på landet og i de mindre byer. Det er værd at bemærke, at salget af benzin sidste år steg marginalt for første gang siden 2000 til 1,8 mio. m3, hvilket primært skyldes indregistreringen af et stigende antal benzinbiler.
”Selv om den enkelte benzinbil er mere effektiv end den bil, den erstatter, opvejes dette af, at der indregistreres flere biler, og at vi samlet set kører flere kilometer. Stigningen i 2016 ændrer dog ikke på, at forbruget af benzin er faldet med mere end 30 pct. siden 2000. I samme periode er forbruget af diesel steget med næsten 50 pct.”, understreger Energi- og olieforum.