Flere danskere bruger penge på luksus

Forbrugere 22. aug 2017 -
This describes the image
Danskerne bruger nu endnu flere penge på at iscenesætte deres hjem. Foto: Bolia
Skrevet af: Henrik Denman

De danske forbrugere er for alvor ved at ryste finanskrisen af sig, og det sætter sig tydelige spor i udvalgsvarehandlen i dansk detailhandel.

Forbrugerne bruger i stigende grad penge på luksus og på at udleve deres boligdrømme ved at iscenesætte stuer og køkken.

Sammen med den voksende konkurrence fra e-handel har det skabt nye vindere og tabere blandt kæderne inden for nonfood.

– Forbrugerne går nu mere efter luksusting. Danskerne har egentlig været fri af finanskrigen i en periode, men finanskrisen har ikke sluppet dem mentalt. Man har holdt sig tilbage og sparet op. Nu ændrer det sig, og flere forbrugere køber luksus og trader op, siger detailhandelseksperten Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Dansk Handelsblad har på baggrund af tal i den nye udgave af håndbogen "Kæder i dansk detailhandel", som udgives af Retail Institute Scandinavia, lavet beregninger, der viser vinderne og taberne blandt specialvarehandlens brancher.

Retail Institute Scandinavia bringer tallene for omsætningen i de enkelte kæder og i brancherne, således at branchetallene kun omfatter kædernes andel af omsætningen.

Resten af omsætningen ligger hos butikker uden for kæderne.

Iscenesættelse
Dorte Wimmer siger, at den store fremgang i butikker med lædervarer, kæledyr og optik viser, at flere forbrugere bruger penge på luksus.

– Det handler også om, at forbrugerne i dag gerne vil iscenesætte sig selv. Derfor står brancher som møbelbutikker og køkkenbutikker højt på listen. Især kvinderne går til disse butikker og søger gode ideer, siger Dorte Wimmer.

Der er flere kæder, der forsøger at skabe oplevelser.

En møbelkæde som Bolia.com er blandt de kæder, der har fanget trenden.

Den anden trend er det, der sker omkring produktet. Forbrugerne vil have service og rådgivning, og hvis de får det, bruger de gerne tid og penge på at besøge den fysiske butik.

Et godt eksempel er Babysam, der for nogle år siden havde problemer, men som har lavet en succesfuld turn around. Mange køber babyudstyr på nettet, som er kædernes helt store konkurrent, men Babysam har valgt at satse på god service og masser af rådgivning. Det har kæden vundet kunder og omsætning ved at gøre.

Problembrancher
En tredje trend er "everyday low price". Det appellerer til de forbrugere, der er trætte af tilbudsræset. Her vinder detailhandlen ved at have konstant lave priser, så kunderne ved, hvad de skal forvente, og hvad de kan få for pengene.

Endelig nævner Dorte Wimmer problembørnene. Det er brancher som legetøj, fotobutikker, farvehandlere og boghandlere, der ikke har forstået, at butikkerne bevæger sig fra at være et transaktionssted til at være et oplevelsessted.

– Disse brancher udvikler ikke deres butikker, men kunderne finder bare varerne på de mange hylder. Hvis kunderne i dag ikke finder oplevelser og service, går de hurtigt igen. I dag skal der mere til i de fysiske butikker end blot at være et transaktionssted.

Dorte Wimmer forventer, at de nye trends vil blive forstærket i de kommende år.

Opdateret 10. nov 2020