Discountbutikker tabte omsætning i maj
De danske discountbutikker har måned for måned været vant til omsætningsvækst i flere år, men den uafbrudte vækststime stoppede i maj, viser de seneste branchetal fra Danmarks Statistik.
Således faldt omsætningen med 1 pct. i maj set i forhold til maj sidste år. Omvendt havde kategorien "anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger", der omfatter landets største varehuse, en fremgang på hele 7 pct. i samme periode.
Supermarkeder havde status quo, mens omsætningen blandt landets mindste købmænd og kiosker faldt 5 pct.
Fremgangen blandt landets varehuse ser ud til at have bidt sig fast. I hvert fald har varehusene haft en vækst på 4,3 pct. i årets første fem måneder, mens discountbutikkerne må tage til takke med en fremgang på 1,5 pct.
Anderledes beskeden vækst har der været i supermarkederne med en fremgang på 0,8 pct., mens købmænd og kiosker nok engang må se omsætningen dale med 2,3 pct. i perioden januar-maj.
Væksten falder for onlinehandel
De årlige tocifrede vækstrater ser også ud til at nærme sig enden for onlinesalget af dagligvarer. Her er salget steget med 6,2 pct. i året første fem måneder, hvilket er nær en halvering i forhold til samme periode sidste år.
Flere specialbutikker taber stor omsætning. F.eks. må vin- og spiritusbutikker notere sig en tilbagegang på 12,5 pct. i årets første fem måneder i forhold til samme periode sidste år. Også landets slagter- og viktualiebutikker har haft et omsætningstab på mere end 10 pct. i perioden, viser branchetallene fra Danmarks Statistik.