De største formater fik størst fremgang i november
Black Friday har en positiv effekt på omsætningen i landets største dagligvarebutikker.
Danmarks Statistik kalder hypermarkeder og varehuse som Bilka, Føtex og Kvickly 'anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger', og her steg november-omsætningen med 5 pct. målt i forhold til november 2017.
Til sammenligning var væksten i landets supermarkeder og discountbutikker 'kun' 1 pct. set over samme periode, mens de små købmænd og kiosker nok engang må notere sig et omsætningsfald på 1 pct.
Discountbutikker i fremgang
Set over de første 11 måneder af 2018 er det nu ikke de største formater i branchen, der klarer sig bedst.
Det er derimod - og nok engang - discountbutikker, som har oplevet en samlet vækst på 1,6 pct. i forhold til samme periode forrige år.
'Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger' har derimod kun formået at hæve omsætningen med beskedne 0,2 pct, mens supermarkederne har tabt 0,7 pct. af deres omsætning.
Langt værre står det til hos landets små købmænd og kiosker, der har tabt 2,3 pct. af deres samlede omsætning i de første 11 måneder af 2018 sammenlignet med 2017.
Nethandel spurter af sted
Dagligvaresalg via nettet udviser ikke overraskende et helt anderledes væksttempo. 11,2 pct. lød væksten på i de første 11 måneder af 2018.
I november udgjorde nethandel 10 pct. af detailhandlens samlede omsætning, oplyser Danmarks Statistik. Og her er den største branchegruppe elektronik tæt forfulgt af dagligvarer via nettet. Hver af de to brancher udgjorde i november mere end 10 pct. af den samlede nethandel.
- Fysiske butikkers bidrag til nethandlen er stigende fra 30 pct. i 2016 til 40 pct. i 2018. Udviklingen skyldes, at fysiske butikker i stigende grad supplerer med netsalg og ikke nødvendigvis, at de tager markedsandele fra eksisterende butikker, understreger Danmarks Statistik.