Danskerne øger forbruget af spiritus
Mens danskernes forbrug af øl og vine falder lidt i disse år, viser salget af spiritus helt andre takter.
Fra 2015 til 2016 steg salget af spiritus med 2,5 pct., og sidste år gik det yderligere frem med 5,8 pct.
Væksten i salget skyldes først og fremmest en voksende interesse for gin og long drinks med spiritus samt vodka.
De nye tendenser fremgår af tal fra analysefirmaet Nielsens rapport "Market trends Denmark". Retail AnalyticsNordic leader i analysefirmaet Nielsen, Rasmus H. Sarauw-Nielsen, siger om udviklingen:
– Vi har over en længere årrække set en ændring i forbruget af alkoholiske drikke. De mere traditionelle alkoholiske drikke som rødvin, pilsner, akvavit og snaps har tabt volumen i takt med, at danskernes drikkemønstre ændrer sig. Samtidig ser vi vækst inden for specialøl, rosé og mousserende vin, gin og vodka.
Tendenser
Tre tendenser er fremtrædende hos køberne af spiritus. Den ene tendens er interessen for at købe premiumprodukter.
Den anden tendens er, at danskerne gerne betaler for lokale produkter. Den tredje tendens er cocktail-revolutionen, som startede for nogle år siden. Her mixer man nye brands og typer af spiritus.
Hertil kommer en ændring i markedet, hvor spiritus bliver brugt i andre sammenhænge, f.eks. som supplement til madlavningen.
Den voksende interesse for spiritus giver de danske destillerier vind i sejlene. Væksten hos de danske destillerier er høj, og over de seneste to år er produktionen steget mere end 50 pct.
Frem mod 2025 venter Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) en mangedobling. VSOD har udgivet en rapport om de danske destillerier, som er udarbejdet af Dansk Erhverv.
Ifølge flere spiritusproducenter er det især inden for de sidste par år, at danskerne er begyndt at interessere sig for og efterspørge danskproduceret spiritus.
De danske destillerier fremstiller først og fremmest rom, gin og whisky og så naturligvis snaps og akvavit. Men der bliver også produceret likør, frugtbrændevin, vodka og brandy.
Undersøgelsen viser, at producenterne afsætter den største andel af deres produkter på det danske hjemmemarked. Samlet sælger de danske producenter 88 pct. af deres produkter i Danmark, mens der foreløbig kun er 12 pct., der går til eksport.
Lokale produkter
Spørger man detailhandlen, tyder det på, at potentialet for danskproduceret spiritus er stort, og at opsvinget i danskernes interesse kun lige er begyndt.
Danskproduceret spiritus passer fantastisk ind i den moderne forbrugers ønske om lokale fødevarer. Dansk spiritus er stadig en nichebranche, men ifølge VSOD har vi ikke set det fulde potentiale af opblomstringen inden for mikrodestillerier endnu.
Flere destillerier vil dukke op i de kommende år. Desuden forventes det, at der vil ske flere konsolideringer i branchen ved opkøb eller investeringer.
Et eksempel er den investering på 100 mio. kr., som verdens største spiritusproducent, Diageo, har foretaget i Stauning Whisky i Skjern og dermed kom op på at have 40 pct. af aktierne.