Danskerne lægger flere penge i dagligvarebutikkerne
Det drejer sig kun om nogle få procentpoint, men i en branche som dagligvarehandlen, der længe har været præget af stagnation og i perioder også tilbagegang, tæller marginalerne.
De gode meldinger kommer fra Danmarks Statistik (DST), der fortæller, at store dele af dagligvarehandlen, nemlig supermarkeder, discountbutikker og hypermarkeder, har oplevet fremgang i årets første fire måneder, fra januar til og med april.
Således ligger supermarkederne på indeks 101,2, discountbutikkerne på 102,3 og den sidste gruppe, der blandt andet tæller hypermarkeder og varehuse, har oplevet en vækst på 3,5 pct.
Mindre positivt ser det ud for de mindste dagligvarebutikker og kioskerne, der der har mistet 1,5 pct. i samme periode.
Ser man på detailhandelsindekset fra DST, der er en måned længere fremme, melder det om en fremgang i dagligvaresalget på 0,4 pct. i perioden fra marts til maj sammenholdt med samme periode i 2018.
Lidt malurt i bægeret er det dog, at statistikken for maj isoleret viser en markant tilbagegang i forhold til sidste år på 1,7 pct.
En samlede detailhandel er i de fire måneder gået frem med 1,1 pct., mens branchen beklædning er gået tilbage med 2,3 pct.
Tallene er korrigeret for prisudvikling.