Danskerne køber flere måltidsløsninger

Forbrugere 17. jan 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Dagligvarekæderne tilbyder et større udvalg af måltidsløsninger end for blot få år siden, og forbrugerne lægger oftere måltider i indkøbsvognen, der skal lette arbejdet hjemme ved køkkenbordet.

GfK har undersøgt markedet for nemme måltidsløsninger og konkluderer, at forbrugerne oftere tager måltider med hjem, som enten kan serveres direkte, blot skal opvarmes eller er nemmere at gå til, fordi måltidet ligger som en samlet pakke.

– Vi kan se, at forbrugerne køber måltidsløsninger oftere. For fire år siden købte man i gennemsnit en måltidsløsning 24 gange i løbet af et år, og nu er vi oppe på 28 gange, siger Natasja Petersen, der er Senior Research Executive i GfK.

Analysen omfatter de nemme måltider i bred forstand. Der er således tale om alle produkter, der er et nemt alternativ til at tilberede måltidet fra bunden – lige fra poser med de råvarer, som man tilbereder hjemme som et måltid over pastasalater til frossen pizza, supper og saucer.

– Det er ikke et bestemt produkt eller en bestemt producent, der driver det hele. Væksten sker på tværs af kategorierne. Salget af nemme måltider er generelt en stigende tendens.

Den nye udvikling

Mens færdige måltider som frosne pizzaer og færdigretter har været på markedet længe, ligger den nye udvikling i at tilbyde bl.a. friske måltider og snittede salat og frugt, som er tilberedt i butikken eller af en leverandør af friske råvarer, der har en kortere holdbarhed end frosne produkter.

– Væksten ligger især inden for friske måltidsløsninger. Men det stiger jo også fra et lavt niveau, for der er virkelig sket meget de sidste par år i udbuddet af måltider. Væksten skyldes naturligvis, at der er et større udbud i dag, men også, at forbrugerne er begyndt at købe flere af de måltidsløsninger, der fandtes i forvejen.

– Kæderne vil gerne have fat i de store indkøbsture, og her kan vi se, at forbrugerne køber mange af måltiderne, siger Natasja Petersen. Generelt køber danskerne i dag måltider gennem hele ugen. Det er i høj grad måltider til hverdagen, men på nogle kategorier kan man også se, at måltidsløsninger også sælges op til weekenden, hvor folk skal have gæster og dermed kan gøre madlavningen lidt nemmere.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?