Danskere mangler tid og færdigheder
De moderne forbrugere er i den grad presset på tid, og derfor vælger stadig flere nemme løsninger, når de skal spise aftensmad. De nemme løsninger hentes i stigende grad ude i byen på restauranter eller som takeaway.
Men det er ikke kun mangel på tid, der driver trenden med mere udespisning i Danmark. En anden væsentlig faktor er, at mange danskere ikke har de færdigheder, der skal til for at tilberede aftensmaden hjemme.
Det fremgår af den nye undersøgelse af danskernes madvaner, som Madkulturen for nylig offentliggjorde i ”Madindeks 2016”.
Hvert år foretager Madkulturen et virkelighedstjek af danskernes madvaner, og igen i år afslører undersøgelsen overraskelser og et brud med myter i de danske køkkener.
Færdigheder
Undersøgelsen viser bl.a., at der er en sammenhæng mellem forbrugernes færdigheder og kompetencer i køkkenet og vores grænser for, hvad der er hjemmelavet. Danskere, der mangler færdigheder i køkkenet, siger, at det er vigtigere for dem, at den mad købe i byen er nem at tilberede. De føler sig i høj grad udfordret af at skulle lave mad, når de er færdige med en travl dags arbejde, og de ønsker at tænke så lidt som muligt på tilberedningen af aftensmaden.
De oplever, at brugen af færdigretter giver dem mulighed for at servere mad, som de ikke selv ved, hvordan man laver.
Judith Kyst, direktør i Madkulturen, sammenfatter baggrunden for den voksende udespisning således:
– Vi plejer at være bagefter i mange trends, som ses i udlandet, længe før de når til Dan-mark, men det er en kombination af, at vi har så travlt, og at vi mister vores mad-kundskaber og færdigheder i køkkenet, og vi er lidt uopfindsomme – og så er mad tilberedt af andre blevet tilgængeligt.
– Der er jo sket en eksplosition i udbuddet af udespisningssteder. I dag ser vi alle mulige typer convenience, som kan være sundt og mindre sundt og en bred variation fra indisk mad til skipperlabskovs.
Kommet for at blive
Hun er overbevist om, at antallet af danskere, der vælger at få andre til at tilberede aftens-måltidet, vil fortsætte med at vokse:
– Det er helt bestemt noget, der er kommet for at blive, siger hun.
Man kunne så tænke sig, at de forbrugere, der køber mad udefra, også synes, at den smager bedst. Men det er nu ikke nødvendigvis tilfældet.
Undersøgelserne af danskernes madvaner viser, at den mad, mange køber udefra, bliver vurderet mindre positivt end den mad, der er tilberedt hjemme.
Her er der tale om takeaway, fastfood og mad fra en restaurant eller café. Ifølge under-søgelsen er det ”bemærkelsesværdigt”, at det tilsyneladende ikke er for den gode smag eller for at få et mere tilfredsstillende måltid, at danskerne benytter sig af at spise ude.
MADKULTUREN
- Er en institution under Miljø- og Fødevareministeriet, der er sat i verden for at give danskerne mod på bedre mad og styrke madkulturen i Danmark.