Dagligvarebutikker fortsætter stor fremgang - langt op til væksten i Norge

Forbrugere 24. feb 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Salget af fødevarer og andre dagligvarer fortsatte fremgangen i januar. Salget i de danske supermarkeder og varehuse i 2020 kan dog ikke hamle op med fremgangen i Norge, viser nye beregninger fra Danmarks Statistik

Skrevet af: Søren Tougaard

Mens forbruget faldt yderligere med 5 pct. fra december til januar efter en voldsom stor nedgang i julemåneden, steg salget af fødevarer og andre dagligvarer med 2,8 pct. Det er en fremgang på hele 4,3 pct., når man sammenligner januar 2021 med samme måned sidste år. Det viser nye detailomsætningstal fra Danmarks Statistik.

Fremgangen i dagligvarehandlen skyldtes de øgede restriktioner, der ramte foodservice og udvalgsvarebutikkerne i december. Og januar-fremgangen skal også ses i lyset af, at december traditionelt er den absolutte højsæson for dagligvarehandlen. 

Over de tre måneder november-januar er salget af fødevarer og andre dagligvarer steget med 0,5 pct. i forhold til de foregående tre måneder, mens væksten lyder på 1,8 pct., når man sammenligner med samme tre måneder i 2019-2020. 

- Der er altså ingen tvivl om, at nedlukningen af detailhandlen har skabt store forskydninger i forbruget. Supermarkederne, og med al sandsynlighed også internationale onlineforretninger, er de store vindere, mens resten af detailbranchen lider under nedlukningen. Især de forretninger, der ikke har omstillet sig til onlinehandel, lyder det i en kommentar fra Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank. 

Langt fra væksten i Norge

Det er ikke kun i Danmark, at dagligvarebutikkerne har fremgang. Det opleves overalt.

I nogle lande har væksten på dagligvaremarkedet dog været markant højere end i andre lande. Også blandt de nordiske lande er der store forskelle.

Danmarks Statistik har på baggrund af tal fra Eurostat lavet beregninger over den procentvise fremgang for supermarkeder og varehuse i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Her viser beregningerne, at de norske supermarkeder og varehuse havde en vækst på 11,7 pct. i 2020. Det er mere end dobbelt så stor vækst som i Finland, hvor de to butiksformater samlet set gik frem med 5,6 pct. sidste år. 

Danske supermarkeder og varehuse indtager i denne nordiske sammenhæng "kun" en tredjeplads med fremgang på 4,5 pct., mens de samme butiksformater i Sverige ligger sidst med en vækst på 2 pct. i 2020. 

Tallene inkluderer ikke discountbutikkerne, som især er dominerende i Norge og Danmark.   

Opdateret 25. feb 2021