Christiansborg følger reklameomdeler tæt

Forbrugere 28. sep 2018 -
This describes the image

Siden årsskiftet har distributionsfirmaet FK Distribution været langt den største spiller på markedet for omdeling af reklamer og tilbudsaviser, efter PostNord opgav at få en sund forretning ud af det.

I forrige uge overdrog det statsejede selskab derfor administrationen af Nej tak til reklamer-ordningen til FK Distribution.

Det betyder, at FK Distribution nu i realiteten har monopol på området for omdeling af reklamer.

Både Forbrugerrådet Tænk og DSK har tidligere udtrykt bekymring over den udvikling, og nu lover man fra politisk side at holde øje med, at FK Distribution er sit ansvar voksent.

- Som udgangspunkt er vi altid opmærksomme på områder, hvor forbrugernes rettigheder og interesser kan blive forværret. Derfor vil vi også følge denne sag tæt, siger forbrugerordfører for Socialdemokratiet, Karin Gaardsted.

Hun understreger, at det er vigtigt at sikre hensynet både til forbrugerne og FK Distributions kunder.

- Der er selvfølgelig en samfundsopgave i at værne om borgernes ret til ikke at blive udsat for unødig markedsføring, heriblandt gennem Nej tak-ordningen, men også at priserne på distribution af reklamer ikke stiger eksplosivt pga. manglende konkurrence, siger hun.

Politisk indgriben på standby

I første omgang anser Karin Gaardsted det ikke for nødvendigt at gribe ind fra politisk side.

- Lige nu ser jeg ikke et behov for at reagere politisk, da vi ikke står over for et konkret problem, men vi vil helt klart holde øje med udviklingen og være i kontakt med detailbranchen og Forbrugerrådet. Viser det sig, at det ikke kommer forbrugerne til gode, må vi kigge på, hvad vi kan gøre fra politisk hold og skride til handling, siger hun.

FK Distribution har i forvejen sit eget supplement til den statslige Nej tak-ordning, det såkaldte NejTak+. Med NejTak+ kan forbrugere, der har tilmeldt sig Nej tak-ordningen, alligevel modtage reklamer fra de virksomheder, de ønsker – så længe reklamen bliver omdelt af FK Distribution.

Til trods for, at siden nu står for at skulle facilitere den reklameordning, der er kendt som den officielle, præsenterer FK Distribution ikke digitale alternativer som eTilbudsavis, Tilbudsugen, Tilbudonline eller internationale aktører. Men dog sin egen minetilbud.dk.

Sidstnævnte vil FK Distribution dog fjerne efter en henvendelse fra Dansk Handelsblad:

- Jeg kan se at vi på den del af vores website hvor forbrugeren klikker sig ind på Nejtak-ordningen, at vi også har nævnt minetilbud. Dette er utilsigtet og kan ved nærmere eftertanke måske virke forkert, så det vil jeg sørge for bliver ændret, siger adm. direktør for FK Distribution Lasse Ingemann Brodt i en mail til avisen.

- Vi har overtaget administrationen af NejTak ordningen fra PostNord og tilstræber at ordningen videreføres nogenlunde uændret. Tilmeldingssiden er ikke en side hvor vi skal markedsføre alle mulige alternative mediekanaler, men som sagt en side hvor vi skal administrere NejTak ordningen, siger han.

Opdateret 10. nov 2020