Butikker får en ny guldalder
Butikkerne er på vej ind i en ny guldalder.
Det måske lidt overraskende udsagn kommer fra en af de førende specialister i international detailhandel, trendspotteren Matthew Brown, som forleden talte på detailhandelskonferencen New Retail Day '15 i København.
Fra sine mange rejser over hele verden kunne han konkludere følgende:
- Detailhandlen er gået helt amok. Gammeldags shoppingcentre og butikker går død, og detailhandlens gamle regler er ubrugelige, men butikkerne har en frem tid.
Hans pointe var, at de moderne forbrugere ikke behøver butikker til at købe ind i. Der er mange andre måder at købe varer på, og butikkerne fører alligevel de samme varer.
Ønsker butikker
Men fremtidens forbrugere vil alligevel gerne besøge butikker.
- Det stiller krav. Vil man fange forbrugerne i dag, gælder der nye regler.
Detailhandlere skal være entusiastiske eksperter. Hvis man vil have en chance, skal man ikke snyde kunden med dårlige efterligninger eller manglende færdigheder.
- Gør butikken til noget specielt. Traditionelt gik detailhandel ud på at købe en masse varer, sætte dem på hylden og en annonce i avisen. Men alle kan gøre det. Det handler om at gøre det ordinære og billige til det smarte, sagde Matthew Brown med henvisning til bl.a. Hennes & Mauritz. De kan få stangtøj til 100 kr. til at ligne modetøj til de velha vende.
- En anden regel er, at butikkerne skal gøre det per sonligt for kunden. Det skal handle om kunden - kunden er i centrum.
Inden for fødevarer er den store trend i dag, at kunderne vil se håndværket i madlavningen. De vil se fødevarer blive tilberedt i butikken. Der skal være gang i butikskøkkenet, og de vil selv deltage.
- Tag udgangspunkt i kunden - ikke i produktet, sagde Matthew Brown.