Butikkens beliggenhed er afgørende for coronaens konsekvenser
Mens langt de fleste dagligvarebutikker i dag sælger flere varer, end de gjorde før coronakrisen lukkede landet ned, er billedet lidt mere broget blandt nærbutikker og kiosker.
Ifølge adm. direktør i butikskæden Nærkøb, Jens O. Bylling Jensen er det meget forskelligt, hvordan coronakrisen rammer butikkerne.
- Det er klart, at nogle har mistet kundestrømmen, fordi der er færre på gaderne, og butikscentrene er lukket helt ned. Der er også sæsonbutikker på campingpladser, som har udsat åbningen, fordi campingpladsen ikke er åbnet, siger Jens Bylling.
Han oplever dog fortsat travlhed på kontoret.
- De er stadig ved godt mod ude i butikkerne, og vi får fortsat henvendelser fra butikker, der vil meldes ind i kæden, siger han.
En række butikker er til gengæld ramt af, at de har måttet lukke deres spillehaller, som giver dem en stor del af omsætningen.
Flere handler lokalt
Hos BFI-Indkøb, der varetager indkøbet for 167 servicestationer, er omsætningen stort set på samme niveau som sidste år på samme tid.
- Men det dækker over store variationer. Nogle er meget hårdt ramte af coronaen - det er typisk dem, der ligger ved de trafikerede hovedveje, og som plejer at have mange pendlere og sælgere blandt deres kunder. De har stort set ikke haft kunder i snart seks uger, siger Bjarne Månsson, der er adm. direktør i BFI-Indkøb.
Helt anderledes ser det ud for butikker med mange lokale kunder.
- Danskerne er mere hjemme og handler meget mere lokalt. Det er en fordel for dem, der plejer at leve af lokal handel, siger Bjarne Månsson.