Briterne vælger supermarked efter parti
Storbritannien er et udpræget klassedelt samfund.
Skulle nogen være i tvivl om sandhedsværdien af den påstand, har den britiske analysevirksomhed GobalData frembragt en ganske særlig meningsmåling forud for parlamentsvalget 12. december.
Her bliver valget af parti kædet sammen med, hvilken dagligvarekæde et repræsentativt udvalg på 3308 briter foretrækker at handle i.
Og det giver et interessant billede.
Premierminister Boris Johnsons konservative parti fører helt generelt i meningsmålingerne. I GlobalDatas måling fra sidst i november med 35,8 pct. af stemmerne - men ikke blandt de vælgere, der helst handler i Co-op, Walmart-ejede Asda eller frostvarekæden Iceland.
Mens der kan være naturlige ideologiske grunde til, at faste kunder i Co-op helst stemmer på arbejderpartiet Labour, har Asda traditionelt stået for en profil som den billigste af de "fire store" i britisk dagligvarehandel. Og Asdas fans skiller sig ud fra den generelle tendens ved at give et flertal til Labour - på 38 pct. mod lige knap 30 pct. til det konservative parti.
Waitrose en konservativ højborg
I den anden ende af skalaen stemmer næsten halvdelen af Waitroses kunder konservativt. Waitroses høje profil kan et stykke hen ad vejen sammenlignes med Irmas herhjemme - og kæden vil stort set altid tabe i prissammenligninger.
Labour står ifølge målingen til at få lige under 12 pct. af Waitrose-kundernes stemmer - mod generelt 28 pct. - mens de konservative står til over 48 pct.
Ser man på briternes grønne parti, har det den suverænt stærkeste tilslutning hos forbrugere, der foretrækker den rene online-spiller Ocado, hvor Labour også står meget svagt.
Når det gælder de fremstormende tyskejede discountkæder Aldi og Lidl, spejler de til gengæld langt bedre den fulde bredde blandt de britiske vælgere - faktisk kommer de i målingen fra GlobalData tættest af alle kæder på at ramme de overordnede stemmeprocenter.
Tysk discount samler
Det kunne være en interessant alternativ delforklaring på deres aktuelle succes i England, at de nedbryder klasseskellene - en forklaring, som GlobalData selv deler:
"Discounterne har historisk set været Labour-terræn; det blev imidlertid fuldstændig ændret med 2017-valget, hvor de konservative vandt både Lidl og Aldi. De fortsætter med at øge deres appel til middelklasse-England ved at ændre forbrugernes opfattelse af deres brands og gennem en betydelig ekspansion af fysiske butikker ind i mere velhavende områder, hvor man typisk stemmer konservativt", skriver GlobalData i en pressemeddelelse.
Det kunne være interessant at se en tilsvarende dansk måling, når vi skal til valg igen senest i 2023. Ideen er hermed givet videre.