Black Friday kannibaliserer fra juleomsætningen
Omsætningen under dette års Black Friday slår formentlig rekord. Samtidig tyder alt på, at Black Friday-salget skærer toppen af detailhandlens vigtige julesalg.
Det viser en ny analyse fra Mediabrands Insights, der kaster nyt lys over shoppingdagen.
Retailere i kattepine
Black Friday ligger tæt på julen, og Mediabrands’ undersøgelse viser da også, at 22 pct. af forbrugerne påtænker at købe julegaver på Black Friday, mens 35 pct. overvejer det.
- Det er et afgørende signal, når næsten 2/3 af danskerne kan tænkes at købe deres julegaver under Black Friday, hvis de ser et godt tilbud, siger Michael Ingemann, Chief Digital Officer hos Mediabrands.
- Efter min vurdering befinder retailerne sig i en rigtig kattepine. De kannibaliserer på deres vigtige juleomsætning, men de kan ikke tillade sig at stå uden for Black Friday-festen.
Anledning til julegaveindkøb
Hos Mediabrands-gruppen konstaterer Niels Gram Forsberg, Head of Mediabrands Insight, at annonceringen af Black Friday tilbud er eksploderet de sidste to år.
- Vores undersøgelse viser, at forbrugerne tænker dagen ind som anledning til at købe julegaver i god tid, og næsten halvdelen af danskerne holder øje med reklamer, og undersøger mulighederne på nettet i dagene op til Black Friday. Med andre ord, det er for mange retailers blevet et must at være på Black Friday-vognen, siger han.
Undersøgelsen viser, at 23 pct. i år vil handle Black Friday, mens 36 pct. siger de måske ville shoppe, hvis de ser et godt tilbud.
Forbrugerne planlægger at bruge mellem 500 og 1000 kr. på Black Friday, og dee går især efter de to produktkategorier beklædning (tøj og sko) og forbrugerelektronik. Henholdsvis 65 pct. og 47 pct. udtrykker interesse for de produkter.
Derudover er kategorier som indretning til hjemmet, personlig pleje, sport- og træningsudstyr også i fokus, når betalingskortet skal svinges på Black Friday.