Bevar den lokale handel: Aktører tester ”Køb lokalt-dag”
Målet er blandt andet at gøre danske forbrugere opmærksomme på deres lokale butikker – og vigtigheden af at bruge dem, mens de stadig er der, når Dansk Detail, De Samvirkende Købmænd (DSK), KFI Erhvervsdrivende Fond, Landdistrikterne Fællesråd og De Lokale Ugeaviser sammen med MobilePay og bureauet Marketsquare holder ’Sæt pris på din by - Køb lokalt’-dag lørdag den 27. oktober.
- Det handler om at inkludere alle med et varmt hjerte for dansk detailhandel. Et mangfoldigt og bæredygtigt Danmark forudsætter levedygtige, lokale handelsmiljøer, siger John Wagner, direktør hos DSK.
I år tester en lille gruppe byer: Hærvejsklyngen, Hillerød, Assens og Holstebro eventet. Men allerede næste år er det planen, at ”enhver by og ethvert byområdes handlende” kan være med, lyder det i en pressemeddelelse fra Marketsquare.
- Som borgere skal vi minde hinanden om betydningen af et mangfoldigt butiksliv som forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare.
I de fire forsøgskommuner vil det lokale fællesskab være omdrejningspunktet den 27. oktober. Målet er, at idrætsforeninger, skoler, spejdergrupper, musikforeninger og andre lokale foreninger bakker op og er synlige i gadebilledet.
- Vi vil selvfølgelig gerne have omsætningen i vejret i vores butikker. Det vigtigste er imidlertid, at borgerne i Assens den dag bekræfter hinanden i, at vi er et stærkt lokalt økosystem, hvor alle er afhængige af hinanden og støtter hinanden, siger Pernille Schreiner, formand for Handelsstandsforeningen i Assens.
Projektet leverer bl.a. en kampagnepakke til hver butik med bannere, klistermærker, plakater m.m.