Analyse: Fem trends omformer dagligvarehandlen i 2019
Analysevirksomheden IGD har set nærmere på, hvilke trends de forventer vil øve størst indflydelse på dagligvarebranchen til næste år.
Data dikterer vejen
En af de største trends er - måske ikke så overraskende - data, som ifølge IGD Retail Analysis vil "diktere vejen".
IGD understreger, at vi stadigvæk befinder os i starten af en egentlig teknologisk og datamæssig revolution, og at både detailhandlere som brands behøver en egentlig strategi for at sikre, at man forbliver relevant overfor forbrugerne.
Her nævner IGD Carrefour som et eksempel.
Den franske gigant har fokus på at forbedre virksomhedens omnichannel-strategi og opbygge en endnu stærkere loyalitet. Det sker f.eks. ved at udnytte data fra 55 mio. loyalitetskort og 14,4 mio. følgere på sociale medier.
Bæredygtighed er en god forretning
Mange dagligvarekoncerner har ligeledes fået øjnene op for, at en bæredygtig drift medfører lavere omkostninger og forbedre virksomhedens omdømme.
Samtidig er bæredygtige initiativer med til at forstærke forbrugerloyaliteten.
Mange udfordringer er dog alt for komplekse at løse for selv de største virksomheder, og derfor råder IGD til, at man samarbejder med andre om at løfte opgaven.
Et eksempel, IGD fremhæver, er hentet fra Amsterdam, hvor den økologiske supermarkedskæde Ekoplaza i april 2018 åbnede verdens første plastikfrie dagligvarebutik.
Den "sømløse" butik
Et andet fænomen, der vinder større og større udbredelse er "seamless stores", der direkte oversat betyder sømløse butikker og dækker over, at de fysiske butikker bliver mere og mere digitale.
Denne udvikling åbner også op for at kommunikere langt mere effektivt med forbrugerne inde i butikken.
Auchan har f.eks. åbnet Auchan Minute i Kina, der er ubemandede conveniencebutikker på 18 kvadratmeter, som har åben 24 timer i døgnet. Forbrugeren skal her kunne handle ind på under et minut, deraf navnet. Auchan håber at have 2000 Auchan Minute-butikker i 2020.
Hjælp forbrugeren til at blive sundere
IGD peger også på, at sundhed og wellness har formet nye detailformater og udviklet nye kategorier.
Derfor skal brands nøje overveje, hvad den udvikling betyder på produktniveau, ligesom dagligvarekæder og producenter bør tænke på, hvordan de kommunikerer med kunderne i forsøget på at bringe dem hen mod en mere sund livsstil.
Når som helst, hvor som helst
Som retailer skal man udnytte nye kanaler til at forblive relevant,og udnytte data om forbrugeradfærd til at skabe bedre produkter og services.
F.eks. fungerer Snapchat på Amazons platform, så det hurtigt er muligt at tage et foto af et produkt og have hurtig adgang til Amazons produktlister via mobilen.