Amazon taber markedsandele i e-dagligvarehandel

Forbrugere 29. aug 2019 -
This describes the image
Plukning dagligvarer walmart Foto: Walmart

Vi har været vant til, at den amerikanske online-gigant Amazon tromler frem og sætter sig på større og større dele af hjemmemarkedet - også indenfor e-handel med dagligvarer.

Men en nyere analyse fra Nielsen i USA viser, at Amazons markedsandel nu er for nedadgående, og at blandt andre verdens største detailhandler, Walmart, har hentet terræn på den digitale handel.

Med en andel på 39 pct. ud af et samlet marked på aktuelt 65 mia. dollar - 437 mia. kr. - er Amazon fortsat klart størst i hjemlandet.

Men en stribe rivaler tager nu større bidder af det hastigt voksende marked, end de gjorde for to år siden, hvor Amazons andel udgjorde 43 pct.

Størst af de øvrige er Instacart, der på to år har fordoblet andelen fra 4 til 8 pct. - men også traditionelle spillere i den fysiske handel som Walmart og Kroger har fået godt fat og giver Amazon kamp til stregen. Walmart med en tredobling fra 2 til 6 pct.

Ifølge Nielsen skal det blandt andet ses som et udtryk for en langt større udnyttelse af mulighederne for at få varehuse og supermarkeder til at spille sammen med de digitale kanaler.

Walmart rapporterer eksempelvis løbende om en hastig udrulning af "klik og hent"-stationer i tilknytning til fysiske butikker, posthuse med mere.

"Et nedadgående skifte i Amazons andel af dagligvaresalget i USA sender et vigtigt budskab til detailhandlere og producenter. Traditionelle og ikke-traditionelle detailvirksomheder har optrappet deres modsvar til Amazon ved at justere deres omnichannel-tilbud og strategier. Disse justeringer har hjulpet dem til at stjæle andele fra den globale online-spiller", skriver Nielsen i analysen.

Ifølge seneste tal fra Walmart er der nu over 2700 opsamlingssteder i hele landet.

 

Amazon har hentet over 60 mia.

Men uanset tabet af markedsandel er det stadig Amazon, der har hentet langt den største vækst på det amerikanske e-dagligvaremarked de sidste to år.

Med 33 pct. af en samlet fremgang på 28 mia. dollar - 188 mia. kr. - svarer det til en øgning på 62 mia. kr.

 

 

Opdateret 10. nov 2020