Alibaba slog sin singledag-rekord

Forbrugere 18. nov 2016 -
This describes the image
Skrevet af: Søren Tougaard

 

E-handelsgiganten Alibaba rundede en omsætning på 17,8 mia. dollars, svarende til 123 mia. kr., og brød dermed sidste års salgsrekord på Singles Day den 11. november med 32 procent, oplyser Alibaba Group på deres hjemmeside. Allerede før kl. 20 rundede omsætningen mere end 100 mia. kr., og dermed var Kinas øjeblikkelige økonomiske afmatning altså ikke noget, der lagde en dæmper på shoppinglysten. Kinas vækst er ellers den laveste i 25 år, men trods dette steg detailsalget med 10,7 procent i september.

Og netop derfor var der også store forventninger hos Alibaba til årets Singles Day-omsætning, hvor Alibaba har brugt et væld af internationale stjerner som Scarlett Johansson og David Beckham til at skabe endnu mere opmærksomhed om den kinesiske gigantvirksomhed i år. Det stigende salg kommer særligt fra landets voksende middelklasse, der i stigende omfang efterspørger bedre kvalitetsprodukter og nye shoppingoplevelser, skriver European Supermarket Magazine.

Og den store efterspørgsel efter vestlige mærkevarer får endnu mere medvind i slipstrømmen på Singles Day. - Mange udenlandske mærker, med eller uden lokal tilstedeværelse i Kina, vil benytte denne shopping event til yderligere at hæve deres brand imod de kinesiske forbrugere, siger Andria Cheng, analytiker ved eMarketer. De bedst sælgende produkter på Singles Day var ifølge Alibaba Apple iPhones, sportsudstyr fra Nike og Adidas samt hvidevarer og elektronikprodukter fra kinesiske Haier.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?