Aarhusiansk madmarked trækker interesse

Forbrugere 26. feb 2016 -
This describes the image
Illustration: Dansk Ejendoms Management Sådan kommer det århusianske madmarked til at se ud fra gågaden. Bagved de udendørs aktiviteter ligger Aarhus Hallen.
Skrevet af: Claus Jensen

Aarhus får inden sommerferien et centralt placeret madmarked. På forhånd er der stor interesse fra potentielle stadeholdere, som vil drive forretning enten udendørs på det centralt beliggende Sankt Knuds Torv eller inde i Aarhus Hallen samme sted.

- Der er rigtig mange interesserede. Nogle har kontaktet os, og andre har vi selv kontaktet, og nu prøver vi at afklare, hvem der skal være med, og hvilke ideer der kan bære. Udfordringen er at sortere og få puslespillet til at gå op, så vi får repræsenteret nogle forskellige kategorier, fortæller Lene Nygaard, forretningsudvikler i Dansk Ejendoms Management, som står bag projektet.

Hun fortæller, at der er forskel på de interesserede, som spænder fra uerfarne enkeltpersoner med en god idé til mere erfarne aktører.

På forhånd er det forventningen, at der skal være 20-30 stadeholdere inde i Aarhus Hallen, men det afhænger af, hvor meget plads de forskellige skal bruge.

Det kommende madmarked åbner på Sankt Knuds Torv ved Ryesgade, som er den sidste del af Strøget inden Aarhus Hovedbanegård. Her passerer årligt omkring 15 millioner mennesker.

Udendørs på det offentlig torveområde bliver plads til skiftende aktiviteter som koncerter eller madarrangementer, og indendørs i Aarhus Hallen, der ellers har stået tom i mange år, bliver på 700 kvadratmeter indrettet boder med specialfødevarer og madsteder. Der er i forvejen en Netto discountbutik på torvet, og det bliver mere specielle fødevarer, som skal sælges fra boderne i hallen. Markedet skal være endelig på plads i løbet af 2016.

Aarhus er klar

Lignende markeder findes i mange byer i udlandet, og i København er Papirøen og Torvehallerne. Lene Nygaard tror på, at timingen er rigtig i forhold til madmarkedets åbning centralt i Danmarks næststørste by.

- Vi har set, at det har fungeret i København i længere tid, og vi tror på, at Aarhus er klar til det også. Vi kan mærke, at der er rigtig meget gang i gastronomien, og mange ser muligheder med streetfood både som madboder og råvaresalg, siger hun.

Initivtager til madmarkedet er arkitekt Frantz Longi, der udover at være adm. direktør i Dansk Ejendoms Management også er kendt for at have genoplivet det gamle keramik-brand Kähler. Med i et partnerskab om projektet er Food Organisation of Denmark.

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?