Et nyt år – en ny tid 

Debat og Kommentar 13. jan 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Henrik Frydkjær  
  • Kommentar af Kræn Østergård Nielsen, Adm. direktør i Coop

Skrevet af: Redaktionen

Først et godt nytår til kolleger, konkurrenter og til samarbejdspartnere.

Dernæst et tillykke til bladet her med det nye navn, Dagligvarehandlen, efter 112 år som Dansk Handelsblad. Det er en sjælden stabilitet i vores branche, hvor der vist kun er Irma, som i år fejrer 135-års fødselsdag, der har eksisteret længere under samme navn.

Det kan man måske tage som et tegn på det år, vi står over for i dansk dagligvarehandel. Et år hvor forandringerne vil forstærkes efter et 2020 der som følge af Corona-pandemien, blev så meget anderledes, end vi havde forventet for et år siden.

I Coop er vi ved at være på plads med et helt nyt ledelseshold, hvor vi de seneste dage har kunnet byde velkommen til vores nye kædedirektør for Dagli´Brugsen, Maria Beck-Tange og vores nye CFO, Thomas Brebøl Christensen.

Men hvad er de vigtigste opgaver for os som branche i et nyt år, som kommer efter et, der vendte op og ned på det meste?

Det er selvfølgelig at lytte til kunderne.

Og her springer i hvert fald et par ting i øjnene fra 2020:

Danskerne er parate til at være mere digitale. Med langt over en fordobling i digitale betalinger og af online-salget hos os i 2020 kan vi konstatere, at vi har oplevet et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark. Og det vil være ret afgørende for de kommende års udvikling. For vi ved, at når først kunderne har oplevet bekvemmeligheden, vil de bruge det mere. 

Vi er glade for, at vi for mange år siden valgte at investere tungt i online og digitalisering - for sandheden er, at det kræver enorme up-front investeringer fra detailhandleres side, inden det kunderne efterspørger, faktisk også bliver til en fornuftig forretning. Og det er først nu, at vi får overskud på driften af vores onlinevirksomhed.
Med nye konkurrenter på vej ind på markedet, vil dagligvaremarkedet blive mere og mere digitalt de kommende år. 

En anden ting er klima og den grønne omstilling. Interessen for det er ikke forsvundet på grund af Corona, og vi kommer fortsat til at gøre meget på det område. Men det er en helt naturlig adfærd, at kunderne i en krisesituation under en pandemi som vi har lige nu, naturligvis ændrer fokus til det nære – og lige i øjeblikket er det bedste, vi kan gøre for forbrugernes tillid til os som ansvarlige butikskæder, virkelig at tage hånd om vores kunders sikkerhed med afstand, håndsprit osv. – og gøre det tydeligt at for kunderne, at det er sikkert at handle.

Endelig vil jeg håbe, at flere i vores omverden – også efter Corona - værdsætter den fantastiske indsats alle vores medarbejdere i frontlinien gør, så der fremover vil være større prestige i at arbejde i dagligvarebranchen. Der er heldigvis kommet meget anerkendelse til dem de seneste 10 måneder. Det er der også god grund til. For der er i alle kæder gjort en kæmpe indsats fra de mange tusinde medarbejdere, der hver dag har passet deres arbejde og sørget for, at danskerne har kunnet få de dagligvarer, de havde brug for i sikre omgivelser. Jeg håber, at den respekt også vil være der, når vi igen har mere normale tider. Det fortjener medarbejderne, og det fortjener branchen.
 

Opdateret 14. jan