Debat: Bæredygtige fremskridt skal ikke begrænses

Debat og Kommentar 3. nov 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Vildleder virksomheder europæiske forbrugere, når der står “veggie burger” på indpakningen, selvom der ikke er oksekød i bøffen?

I sidste uge afgjorde Europa-Parlamentet, at det gør de ikke.

En glædelig og vigtig afgørelse for de europæiske ambitioner om at fremme bæredygtige madvaner.

Det er naturligvis vigtigt, at forbrugerne ikke bliver vildledt. Det er dårlig forretning for alle. Men det virker nu heller ikke til, at forbrugerne er så vildledte, som forslaget gav indtryk af.

Her i Danmark rapporterer Coop, Dagrofa og Salling Group fremgang i vegetarsalget, hvilket stemmer godt overens med forbrugernes stigende interesse i kødfri alternativer. Så forbrugerne efterspørger og kan tydeligvis sagtens navigere efter disse produkter.

Alle love i EU burde fremme bæredygtige madvaner. Og med denne ”sejr” er vi godt på vej. Forbrugerne ønsker positive forandringer, og de ønsker hjælp til dette. Undersøgelser viser, at flertallet af forbrugere gerne vil have, at brands hjælper dem med at gøre en forskel - både socialt og miljømæssigt.

Forhåbentlig hersker fornuften også, når EU-parlamentet snart igen skal til stemmeurnerne og afgøre, om ord som ”cheese substitute” eller ”yoghurt style” også skal bandlyses.

Der er ikke brug for flere kommunikative benspænd fra en stærk lobby. Ord som bøf, pølse eller fars beskriver ikke længere bare én ting, men flere ting: konsistenser, anvendelsesmuligheder og former.

Når forbrugerne læser ord som ”oste-alternativ” eller ”yoghurt-agtig”, sættes fantasien i gang, og de forstår bedre, hvordan produktet er et alternativ til familiens eksisterende livretter.

Og så kan emballagedesignet være med til at fjerne enhver tvivl i supermarkedet. Fordi plantebaseret kost stadig er i sin spæde vår, er det nødvendigt at skabe et overlap og langsomt introducere folk til et nyt og mere bæredygtigt madkoncept.

Store forandringer skal ofte indtages i små bidder – det gælder også plantebaserede fødevarer. Forbrugerne er nødt til at blive vejledt, men ikke undermineret. Og hjælpen findes blandt andet ved brug af ord som bøf, burger eller yoghurt. Hvis ikke, hvad gør vi så med ord som ”frugtkød”, ”mozarellabøf” eller”“jordnøddesmør”? Og skal ”kødsaft” forbeholdes Ribena eller Fun? Ellers tak.

Opdateret 13. jan 2021