Vejle er lige stedet at drømme søde drømme
Hvad er egentlig det modsatte af dagligvarer?
Ja, det er unægtelig lidt svært at svare på. Kunne det for eksempel være… en brudekjole?
I udgangspunktet er brudekjolen en vare, som en kvinde kun investerer i og bruger én gang i livet. I praksis skal der nok være nogle stykker, som får købt mere end én på vejen.
Til gengæld har jeg endnu ikke hørt om den kvinde, der kunne finde på at bruge den samme kjole til bryllup nummer to eller tre. Men måske findes den variant også et eller andet sted derude.
Hele dette lange tilløb tjener imidlertid kun som en opvarmning til, at I i denne uges udgave af Dansk Handelsblad kan glæde jer til en helt anderledes reportage end sædvanligt, når vi er en tur i ”Panayotis - Danmarks brudekjolehus”, som det præsenterer sig selv på nettet.
Jeg ved ikke, om det er sket før i Dansk Handelsblads 110 år lange historie - eller om det nogensinde kommer til at ske igen. Men nu skulle det altså være.
Mange gange kan det være en fordel at hente sin inspiration et helt andet sted fra end lige i omegnen af sit eget udgangspunkt.
Men den konkrete årsag til, at Dansk Handelsblad har været så langt væk fra ”hjemmebanen” i dagligvarehandelen, er, at ejeren af brudekjolehuset, Michael Panyotis, her i efteråret blev kåret som en af årets tre vindere af Danish Retail Award.
Michael Panayotis har gjort iscenesættelsen af den prinsessedrøm, som tilsyneladende stadig er en stærk drivkraft for mange piger og kvinder, til et af de vigtigste aktiver for sin forretning.
Jeg kan godt forstå, hvis man som butikschef, uddeler eller købmand kan have svært ved at spotte det direkte udbytte af sådan en grænseoverskridende udflugt til en anden branche.
Men Michael Panayotis’ prisvinder-”kollega” Anders Lundgren Nielsen, uddeler i SuperBrugsen på Nørrebrogade i København, var sammen med Michael på en fælles vinder-studietur til Shanghai - og han kunne godt se, at der er noget at lære i Vejle.
”Efter at have tilbragt fem dage på den anden side af jorden med Michael Panayotis er jeg fuld af beundring. Han har skabt en unik brudekjolebutik, eller rettere ”Drømmenes teater” for kvinder. Michael ved, at han har én chance for et salg. Derfor skal alt være perfekt - hver gang.
Han kan aldrig gå på kompromis med hverken service, engagement eller storytelling, og hans succes siger alt om, at han lykkes. Det er jeg overbevist om, at vi er mange i supermarkedsbranchen, der kan lære af”, skrev han på Linkedin.
I brudekjolehuset i Vejle er der ingen salgsassistenter, men ”drømmetydere”, der tager sig af at finde den helt rigtige kjole til hver enkelt prinsesse. Og alt det, der hører til.
- Det handler ikke om, hvad vi gerne vil sælge. Det handler om, hvad der er kundens behov. Og vi har en værktøjskasse til at åbne op for det, siger ejer og prisvinder Michael Panayotis selv i dette blad.
Iscenesættelse af den karakter er nok mest egnet til et premium-begejstret segment. Supermarkedskæden Meny er gået lidt i samme retning med sine ”madarbejdere” og ”grøntgastronomer”.
Jeg skal være den første til at indrømme, at min egen indre prinsesse er gemt meget, meget langt væk. Hvis hun nogensinde har været der. Men det er ikke noget problem. Jeg er bare ikke i målgruppen. Mig skal man lokke på en helt anden måde.
Og det er vel i virkeligheden det, der er kunsten bag alt salg: Læs din kunde. Så kan man behandle hver og en af dem på forskellige måder, der matcher individet - som så føler sig set og godt tilpas.
Eller - som de siger i en anden af Dagrofas kæder: Min Købmand - kender mig godt.
Det lyder let, men er det ikke nødvendigvis. Til gengæld slår det alle manualer. Især på lang sigt.