Leder: Snart venter vi kun på Rema 1000

Debat og Kommentar 6. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Jesper Veber Knudsen, ansvarshavende redaktør på Dagligvarehandlen Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Ansvarshavende redaktør på Dagligvarehandlen, Jesper Veber Knudsen, gør status over de - indtil videre - indleverede årsregnskaber fra de danske dagligvarekæder

Mens de børsnoterede virksomheder er godt i gang med at præsentere deres kvartalsregnskab for de første tre måneder af 2021, er vi endnu ikke nået helt i mål med årsregnskaberne for 2020 i dagligvarehandlen.

Det er vi vant til. Ingen svinger for alvor pisken over de store dagligvareaktører herhjemme, så de har ikke travlt med at give en uafhængig indsigt i, hvordan det går dem – før tallene er blevet lidt halvgamle.

Vi har længe vidst, at corona-nedlukning gennem store dele af 2020 har gavnet dagligvarekæderne over en bred kam.

Og at det er fortsat her langt ind i 2021. Det er så blevet bekræftet igen med regnskaberne fra giganterne Coop Danmark og Salling Group. Midt i maj skulle den tyskejede discountkæde Aldi blive klar med sit regnskab. Her er forventningen også en vis vækst – og en resultatforbedring i forhold til de seneste års massive underskud. Uden at det af den grund bliver til et første plus på bundlinjen i 12 år.

Aldi plejer at lukke årets regnskabssæson i branchen som den sidste aktør af betydning. Men i år bliver måske anderledes – hvis vi kommer til at vente meget længere på Rema 1000, der ofte har været først ude med tallene. Forklaringen på forsinkelsen skal nok søges i Norge, hvor den stenrige ejer-familie Reitan fra årsskiftet har ændret den selskabsstruktur, som Rema indgår i – med nykonstruktionen Reitan Handel.

En del af aktierne i Reitan Handel skal muligvis børsnoteres. Processerne bag kulissen i den forbindelse kan få indflydelse på timingen.

For lur mig, om ikke de danske regnskaber for både Rema 1000 og Reitan Convenience med 7-Eleven har ligget klar længe.

28. april meddelte Reitans top-kommunikationsprofil i hjemlandet Norge, Mette Fossum, at hun nu forlader virksomheden for at starte egen virksomhed. Uanset baggrunden kan det også have sinket tidsplanen for offentliggørelse.

Rema 1000 Danmark har i årevis leveret en vækst tæt på 10 pct., mens konkurrenternes salg har set en flad udvikling. Men det bliver naturligvis sværere at fortsætte med år for år, i takt med at virksomheden bliver stor.

Og overliggeren er hævet betragteligt for at blive vækstvinder i 2020. Når den tidligere samarbejdspartner Løvbjerg er vokset med næsten 18 pct. sidste år, skal Remas butikker have øget deres samlede salg med over tre mia. kr. til ca. 20 mia. kr. for at overgå det.

Selv for Rema lyder det næsten af for meget til at kunne være sandt.

Opdateret 6. maj 2021