Sammen og hver for sig…

24. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Redaktionen

Med afsæt i FNs verdensmål er det nationale samt globale fokus på et bæredygtigt miljø blevet styrket, og vi har som industri et stort ansvar for opnåelse af disse mål – både sammen og hver for sig.

Sammen – som branche og industri og i samarbejde med relevante myndigheder, skal vi sikre, at rammerne for en aktiv indsats er på plads – vi skal fjerne barrierer og sikre det rette fundament for at udnytte mulighederne.

Men fællesskabet kan ikke flytte det alene. Det er afgørende, at virksomheder hver for sig aktivt spiller med, både når det gælder fælles aktiviteter, men også med egen individuel handlingsplan. Forbrugerne forventer, at vi tager ansvar.

Dermed bliver virksomhedernes CSR-strategi også en vigtig del af virksomhedens differentieringsstrategi.

Vi skal naturligvis være opmærksomme på, at differentierings- strategien balanceres, så vi fortsat kan sikre effektivitet og produktivitet, når der eksempelvis udvikles nye emballageløsninger.

Virksomhederne skal tage et stort medansvar I starten af 2018 præsenterede EU-kommissionen en ny plaststrategi, som skal være med til at gøre miljøet lidt grønnere.

Med EU-kommissionens plaststrategi ligger et mål om, at al plastemballage inden 2030 skal designes, så den kan genanvendes – gerne allerede inden 2025.

Skal dette lykkes, kræver det i høj grad, at alle europæiske virksomheder tager et ansvar og bidrager til at skabe og styrke et bæredygtigt miljø.

En del virksomheder har allerede indmeldt de såkaldte ”pledges” (løfter) om, hvordan de ønsker at bidrage til genanvendelse af plast og dermed også bidrage til et grønnere miljø.

Men er fundamentet på plads?

Hvis vi som virksomheder skal bidrage optimalt, er det afgørende, at vi har en national affaldsstrategi frem for individuelle kommunale løsninger.

Når virksomheder evaluerer nye emballagetyper, hvad enten det handler om alternative emballageløsninger eller at sikre lettere sortering/genanvendelse, så skal der være klare nationale pejlemærker om, hvilken retning man skal vælge.

Forbrugerne skal tænkes med Vi skal som branche også tænke forbrugerne ind i vores handlingsplan.

Hvordan kan vi gøre det lettere for forbrugerne ikke bare at træffe de rigtige valg, men også at hjælpe dem til eksempelvis bedre sortering?

CSR-agendaen må gerne blive et konkurrenceparameter i forhold til forbrugerne, men vi skal huske, at CSR-agendaen har større mål.

Skal vi lykkes, må vi etablere partnerskaber og være villige til at dele vores succes, så andre kan få glæde heraf.

Vi synes i MLDK Mærkevareleverandørerne, at den aktuelle plast-agenda kalder på et fælles branchesamarbejde - et samarbejde, hvor vi som samlet branche er aktive medspiller for at få fastlagt de optimale rammebetingelser, og hvor vi samarbejder om brancheinitiativer, så vi både sammen og hver for sig kan bidrage og tage ansvar.

Opdateret 10. nov 2020