Rigtige købmænd vinder over nethandelens algoritmer

22. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Bruno Christensen
Skrevet af: Redaktionen

Amazon og andre nethandelsvirksomheder er baseret på systemer, der via algoritmer automatisk kan beslutte, hvilke løsninger der vil være den bedste for dig og mig, og på den måde kan de store nethandelsvirksomheder komme til at styre vor adfærd og dermed bestemme, hvilke produkter vi skal købe.

Dronerne er her allerede, robotterne kender vi fra produktionen, men har endnu ikke set disse i danske butikker.

3-D-print er tilgængelige i butikkerne, og vil blive udviklet endnu mere. De selvkørende biler venter omkring næste gadehjørne o.s.v.

Den digitale verden er nu, og vi kan alle ved selvsyn se, hvorledes teknologien accelererer med nye, hurtigere løsninger.

”Brugsanvisningen” for det enkelte menneske – også benævnt som en algoritme – breder sig mere og mere. Algoritmer er lig med en færdig løsning, der præsenteres for forbrugeren.

Omtalte løsning er tilvejebragt ved at sammenkoble tusindvis af forskellige informationer om den pågældende person, og dernæst sørger computeren for at præsentere den helt rigtige løsning.

Amazon indsamler i tusindvis af data om deres kunder og bruger de samme data som et ”produkt”, der kan sælges til producenter eller butikskæder, der lader deres beslutninger afgøre af algoritmer snarere end menneskelige følelser og holdninger.

Fra bogen ”De skjulte algoritmer” kan man få ny indsigt og viden om følgevirkningerne af den digitale udvikling, hvor mennesker ikke længere styres af egen vilje og formåen, men derimod kommer til at leve et liv bestemt af computere.

I virkelighedens verden foretrækker mere end 90 pct. af befolkningen i dag at handle i de fysiske butikker, og dermed også at handle de steder, hvor det er rigtige købmænd, der står for butikkens drift.

Nethandlen i Danmark er fortsat på et forholdsvis lavt niveau – cirka 7 pct. af den totale detailhandelsomsætning.

Men alt tyder på, at vi i nogle år endnu vil se en stigning i handlen via nettet, og primært fra store internationale nethandelsvirksomheder, der ikke interesserer sig for den generelle samfundsudvikling i Danmark.

Danske købmænd: kom op på barrikaderne

Når tilpas mange dygtige mennesker gentagne gange fortæller, at detailhandlen står foran en revolution, hvor fysiske butikker erstattes af handel via nettet, og giganter som Amazon vil lægge danske byer øde for butikker, så er der desværre mange detaillister, der mentalt begynder at indstille sig på en udvikling som den ”eksperterne” forudsiger.

Hvis ikke midtbyen i de større danske provinsbyer skal udvikle sig til et butiksløst område, bør politikere, embedsmænd, erhvervsledere og borgere stå sammen for at bekæmpe nethandlen, og ikke mindst de tusindvis af algoritmer, der med fuld fart er på vej til at overtage styringen af alt, vi foretager os.

Købmanden har så meget mere at byde på end Amazons kønsløse algoritmer. Der er absolut ingen grund til ikke at investere i de gode butiksoplevelser, som 90 pct. af befolkningen værdsætter, og som er forudsætningen for, at vi beholder vore gode butikker – og handelsbyer.

Vore gode butikker vil fortsætte med at eksistere, så længe der er en købmand, der bestemmer.

Den dag algoritmerne står for sammensætning af butikkens sortiment og tilsvarende markedsføring af samme, forsvinder butikkens magi. Kære købmænd: Sig nej til det algoritmestyrede forbrug – og sig i stedet ja til den inspirerende butik.

Opdateret 10. nov 2020