Debat: Private label-krigen er i fuld gang - Coop har taget en smal føring

Debat og Kommentar 19. apr 2023 -
This describes the image
En af de mest kendte og største private label-serier herhjemme er Coops eget økologi-mærke Änglamark. Foto: Coop
  • 93 pct. af de danske husholdninger har købt Coop private label produkter over de seneste 12 måneder. Af Myriam Martensen, Commercial Director Nordics, GfK

Skrevet af: Ekstern skribent

Private label er blevet populært. Dette til trods er private label volumen aktuelt faldet 2,7 pct.. Men Coop er nok ikke den kæde, der føler sig mest presset. De har tværtimod formået at blive umådelig populære hos danskerne, hvor hele 93 pct. af de danske husholdninger har købt Coop private label produkter over de seneste 12 måneder. 

Selvom Coop har formået at tage føringen, kan de alt andet lige ikke føle sig sikre på at føringen fortsætter. Både Rema 1000 og Netto har en penetration på over 85 pct., og Lidl har haft den største vækst og nået en penetration på 70 pct.. Konkurrenterne er således lige i hælene. 

Reelt har Lidl formået at opnå den største omsætning per besøg i forhold til de øvrige konkurrenter set i relation til forbrug på private label per besøg. Faktisk hele 15 pct. højere end Rema 1000. Forklaring på det kan umiddelbart vurderes til at ligge i sortimentet. Det er ganske imponerende i betragtning af, at kunderne handler flere steder hver måned end tidligere. 

Størst stigning i Rema 1000

Over de seneste 12 måneder har forbrugerne populært sagt brugt det samme beløb, men er gået hjem med færre varer. Selvom volumen er faldet, er andelen af hvad pengene bliver brugt på gået op hvad gælder private label. Her har Rema 1000 opnået en stigning på 12,7 pct., Netto 7,2 pct. og Coop 3,5 pct.. Det er i sig selv interessant, set i forhold til at private label-produkterne også er steget i pris. 

Kunderne foretrækker altså stadig private label-produkter, selvom der er blevet dyrere. Og i betragtning af at kundernes loyalitet i forhold til private label også er højere end ved de kendte store brands, er private label rykket ind i en ny fase. De er blevet benhårde konkurrenter, også på den lange bane, og formår altså at forblive relevante for kunderne. 

Forbrugerne kan derfor med stor sandsynlighed se frem til at brands og private-label alternativerne kommer til at kæmpe meget hårdt om deres gunst. Det vil uden tvivl komme til at være hårdt for indtjeningen hos de store brands. Detailmarkedet bliver derfor særdeles interessant i de kommende år. 
 

Opdateret 20. apr 2023