Påske, regnskabssæson – og priskrig?

Debat og Kommentar 8. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Jesper Veber Knudsen, ansvarshavende redaktør på Dagligvarehandlen Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Ugens leder af ansvarshavende redaktør Jesper Veber Knudsen

Vi ved det jo så godt. Alt for godt: Verden er kørt lidt af sporet for tiden.

Alligevel kan det komme lidt bag på mig, hvilke grundigt indarbejdede mønstre, man ikke længere kan stole på. Det kan trods alt ikke skyldes corona alt sammen. Men måske sætter de rystelser, som corona har udsat verden for, mere fart på igangværende trends.

For at begynde i den branche, vi selv dækker så intenst: I årevis har Rema 1000 været den første af de fire store dagligvareaktører herhjemme, der fremlagde regnskabstal. Men sådan skulle det ikke blive i år.

I stedet var det konkollegaen i købmandssektoren, Dagrofa, som kort før påske udsendte 2020-tal samtidig med sin store norske ejer, NorgesGruppen.

Dagrofas forbedrede resultat følger stort set planen – selv om coronakrisen sørgede for en ændret fordeling mellem gynger og karusseller: læs dagligvarer og foodservice. En slidsom vej tilbage til mod en overskudsgivende virksomhed fortsætter.

Årsagerne til en ændret rækkefølge i år skal sædvanligvis findes i interne forhold i virksomhederne. Jeg ved ikke, om det er forklaringen på den senere regnskabsfremlæggelse, men i modsætning til tidligere indgår Rema 1000 Danmark nu i en ny selskabskonstruktion, Reitan Handel, der har kurs mod en børsnotering.

Vist nok. Den både sten- og farverige norske ejerfamilie bag Rema 1000 har ikke meldt helt entydigt ud, hvad der sker hvornår. Og en truende milliardbøde fra de norske konkurrencemyndigheder har ikke fremskyndet en afklaring.

Vender vi tilbage til den nærmeste fortid, ser det ud til, at mange dagligvarebutikker igen i år vil have oplevet en fin påskehandel, nu hvor forbrugsmulighederne stadig er begrænsede, og mange danskere har fået udbetalt feriepenge igen.

I 2021 fik påskehandlen lov til at køre, uden at der blev pillet ved, at lukkeloven giver de små butikker eneret på at sælge dagligvarer de fire helligdage. I modsætning til sidste år så ingen aktører en fordel i at lave om på den omstændighed.

Men konkurrencen ser ud til at have været usædvanligt skærpet i de dage i påsken, hvor alle de store dagligvarebutikker får lov til at lege med. Når dagbladet BT påskelørdag – en af årets absolut største handelsdage i dagligvarehandlen – proklamerer, at en ”Intens priskrig raser”, er der måske mere i det end en rutine-overdrivelse.

I hvert fald plejer man at kunne stole på CBS-lektor Mogens Bjerre, der i avisen betegnede påsketilbuddene som ”en af de mest intense perioder med priskrig”.

Skal prisskruen have et ekstra vrid i år?

Opdateret 8. apr 2021