Kommentar: Mere bæredygtige emballager....

Debat og Kommentar 3. mar 2022 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Niels Jensen, adm. direktør MLDK Mærkevareleverandørerne  

Skrevet af: Redaktionen

Mens strategiplanen for de kommende tre år i de fleste virksomheder emmer af emner som øget bæredygtighed, CO2-reduktion, reduktion af madspild, klimamål, emballagedesign til genanvendelse, sundhedsagenda, grøn omstilling og meget mere, udfordres hverdagen af emner som emballagemangel, råvareprisstigninger, stigende energipriser, mangel på arbejdskraft og meget mere.

Ofte kan hverdagens udfordringer og den langsigtede bæredygtighedsstrategi synes som hinandens modsætninger, men det er vel kun en bekræftelse af, at der ikke findes nogen lette løsninger på udfordringerne. Begge udfordringer synes også så krævende og uoverstigelige, at de ikke kan løses i to parallelle spor.

De SKAL løses i samspil – men også i samspil med den samlede værdikæde – også forbrugerne.

For kort tid siden lancerede Sektor Partnerskabet en ny designguide, som skal hjælpe branchen med både at reducere emballageforbruget og at intensivere rejsen mod endnu flere genanvendelige emballager – ikke mindst plastemballager.

Det er et område der de seneste år har haft stort fokus og med den nye guide får branche et værktøj, der kan sætte yderligere skub i udviklingen. Det kan vise sig at være en god forretning at studere designguiden lidt mærmere.

Som de fleste i branchen ved, implementerer vi fra januar 2025 Udvidet Producentansvar. Det betyder, at den der bringer emballagen til markedet, også bliver ansvarlig for indsamle, sortere og genanvende emballagen. Med ansvaret følger også det økonomiske ansvar.

En omkostning på mere end 2 mia. kr. For at sætte det i perspektiv, svarer det i gennemsnit til ca. 2 pct. af nettoomsætningen.

Dermed er der for mange virksomheder tale om en omkostning svarende til en tredjedel af årets bundlinje.

Jeg håber virkelig, at mange vil tage guiden til sig, og med afsæt i guidens anbefalinger, udvikle nogle mere bæredygtige emballager. Det gavner både den grønne omstilling og kan reducere omkostningerne til Producentansvaret.

Men realistisk er der risiko for, at omstillingen til mere bæredygtige emballager vil betyde øgede omkostninger og deraf højere priser. Så må vi appellere til, at forbrugerne også er villige til at betale en eventuel merpris for de mere bærdygtige løsninger.

Hos MLDK Mærkevareleverandørerne vil vi den kommende tid sætte ekstra fokus på både at udbrede kendskab til designguiden, og at vejlede medlemmer i prioritering af indsatsen for udvikling af mere bæredygtige emballager.

Opdateret 3. mar 2022