Med kunderne som vores fælles fokus
2020 har været et historisk år i alle henseender.
Fra 11. marts, hvor statsministeren lukkede Danmark ned, til i dag, hvor nyeste bølge af corona skyller over Danmark, er vi som samfund blevet udfordret som aldrig før i vores nyere historie.
Det er vores branche også.
Men coronakrisen har også gjort noget godt for vores branche. Den har vist, at vi har kunnet omstille os hurtigt og været klar til at opfylde de nye krav fra vores kunder. Det gælder både alle os i butikkerne - og ikke mindst leverandørerne, der i lige så høj grad er blevet udfordret af andre indkøbsmønstre.
Samtidig har coronakrisen gjort det klart for Danmark, at dagligvarer ikke er en selvfølge, men livsnødvendigheder. Det har skabt en stolthed for vores branche.
En ting, vi kan tage med fra denne krise, er, at vejen til bedre omdømme og mere meningsfyldt arbejde er at gøre en synlig forskel for kunderne.
Jeg mener, at der især er tre områder, vi skal fokusere på:
- Bedre og mere ansvarlige varer
- Øge opmærksomheden på dagligvarebranchen som meningsfuldt sted at gøre karriere
- Hjælpe kunderne med ny og relevant teknologi
Kundernes adfærd har altid været under forandring, men corona- og klimakrise har sat tempoet op. Kun ved en meget tæt dialog mellem producenter og detailhandel kan vi sikre, at vi i højere grad end i dag udvikler nye varer, der lever op til kundernes nye krav.
Jeg håber, at vi i de kommende år anvender en større del af vores ressourcer og tid sammen på at udvikle nye produkter og løsninger, der skaber større værdi både for kunderne og for os.
Vi kommer stadig til at slås om den sidste fem-øre på generiske produkter – men i den tid, vi lever i, og med den økonomi, der fortsat er i samfundet, vil det være fornuftigt at fokusere mere på nye og bedre løsninger.
Som er mindre klimabelastende, som gør en travl hverdag lidt nemmere og som også meget gerne smager bedre.
Afgørende for vores succes er naturligvis vores medarbejdere, ikke mindst dem i fronten, som møder kunderne i butikken. Under coronakrisen har de yderst fortjent fået en større helterolle, end de normalt har.
Kan vi bruge det til et springbræt for at gøre det mere attraktivt at arbejde og gøre karriere i vores branche?
Jeg synes, vi skal bruge lejligheden til at gøre en ekstra indsats. For det er altid kvinden/manden på pladsen, der gør den afgørende forskel, og dagligvarebranchen er mere meningsfuld og udviklende, end de fleste danskere tror.
Lige nu bruger vi hos os ekstremt mange ressourcer – penge og medarbejderkraft – på ny teknologi. En af udfordringerne er ikke at falde i teknologigryden og lave teknologi for teknologiens skyld.
I stedet skal vi gøre, som Steve Jobs gjorde i alt, hvad han skabte i Apple: Fokusere på, hvordan vi med ny teknologi kan gøre hverdagen nemmere for forbrugerne.
Til inspiration vil jeg give et eksempel på en af de løsninger, som vi er særligt stolte af, nemlig Coop app’en, som i sidste uge fejrede fire års fødselsdag. Med den har vi fået en digital kommunikationskanal, der er billigere end tilbudsavisen, langt mere personlig og relevant for den enkelte kunde og med mange flere faciliteter.
Den har nu over en million brugere, og effekten vokser dag for dag.
30. september bragte verdens vel nok mest ansete dagblad, Washington Post, en større artikel om den facilitet, vi havde premiere på tidligere i år i Coop app’en: Klimaknappen.
Med den giver vi kunderne en individuel guide til et mindre klimabelastende forbrug. Et ønske som stadig forbrugere har – et ønske som antageligt kun vil vokse de kommende år.
Med foreløbig 250.000 brugere af knappen og den internationale interesse tyder det på, at vi har ramt rigtigt.
Dette var min første klumme i Dansk Handelsblad. Med den vil jeg gerne sende et signal til hele vores branche og leverandører om, at jeg – udover den daglige konkurrence – ønsker en højere grad af dialog og samarbejde om løsninger, der kan gøre en forskel for dem, vi er her for: De danske forbrugere og kunder.