Købmanden og mærkevarerne - et profitabelt partnerskab
Kære købmand, koncentrer dig om din butik og dine kunder og overlad trygt til dine dygtige mærkevareproducenter at udvikle de nye produkter, som du skal sælge til dine kunder i morgen.
Dine kunder forventer, at du 52 uger om året kan tilbyde de foretrukne dagligvarer til "gode priser", og dine kunder elsker, når du fejrer butikkens fødselsdag.
Bliv ved med at være købmand og sats på, at det gode samarbejde med mærkevareproducenterne også i årene fremover vil give dig succes hos dine kunder, således, at I kan fortsætte med lave kampagner baseret på "gode tilbud" til dine kunder.
Jeg hører ofte, at man taler om forbrugernes ændrede vaner, og hvor bevidste forbrugerne er blevet. Jeg hører nogle gøre sig til talsmænd for det synspunkt, at kunderne af i dag vil høres og have indflydelse. Det er muligvis rigtigt for nogle, men næppe for de fleste, der uge efter uge gladelig står i kø i vore supermarkeder for at få del i de "gode tilbud", og som inden da har fundet inspiration i tilbudsaviserne.
Det er dejligt at konstatere, at nye butiksåbninger i dag - på samme måde som for 50 år siden - kan få forbrugerne til i timevis at stå i kø for at få andel i de "gode tilbud".
Og det er ligeså dejligt at se, hvorledes kunderne fortsat lader butikkens gule skilte og store varedisplay være afgørende for, hvad der kommer i indkøbsvognen. Alt er som det plejer.
Måske er det konservativt, eller også er det et eksempel på danske forbrugere, der blot praktiserer den sunde fornuft.
Det var købmændenes supermarkedskæde Favør med reklamemanden Hartman Krogsgaard, der i 1960'erne gav os tilbudsviserne, og de lever fortsat i bedste velgående.
Det var i 1971, at købmand Herman Salling lærte os, hvad et lavprisvarehus var, og i dag, 48 år senere, er Bilka fortsat i topform med masser af indkøbsoplevelser, og titusindvis af glade kunder.
Det var i 1977, at de to købmandsbrødre Karl og Theo Albrecht åbnede deres første Aldi-butikker i Danmark, og siden da har discount som forretningsmodel været den mest succesfulde i dansk dagligvarehandel.
Historisk set er de nye koncepter alle udviklet af købmænd – nationale som internationale – og de nye produkter er udviklet af mærkevareproducenterne, der via store kampagner har gjort deres til at gøre butiksoplevelsen endnu sjovere og festligere.
Partnerskabet mellem købmanden og mærkevareproducenterne er forudsætningen for at skabe gode butiksoplevelser, og give butikkens kunder muligheden for at gøre en "god handel".
Jeg har fuld tillid til at vore dygtige mærkevareproducenter til fulde er bevidste om, hvorledes de vil udvikle produkter, som kunderne vil synes om.
Jeg er overbevist om, at producenterne hver eneste dag er optagne af at udvikle produkter, der for en kort stund giver en konkurrencemæssig fordel, og som forbrugerne oplever som værende anderledes end konkurrerende produkter på markedet.
Verden havde aldrig set en Iphone, hvis Steve Jobs havde besluttet at lave fokusgrupper og drøfte produktudvikling med forbrugerne.
Helmuth Maucher, Nestlés CEO i 1980'erne var manden, der gjorde det muligt for Nestlé at udvikle og markedsføre Nespresso. Et produkt som ingen forbrugere havde ønsket eller tænkt på.
Nye produkter udvikles af producenterne – og ikke af kunderne.
Når jeg ser, hvorledes vor tids største detailhandelsvirksomheder er blevet skabt, er udgangspunktet altid det samme: En købmand, der forfølger sine egne ideer, og som hver dag lever og ånder for at skabe vækst.
Kombinerer vi købmandens drive for at skabe vækst med mærkevareproducentens ønsker om den brede distribution, og muligheden for at gøre enhver nyhedslancering til en fest, får vi et partnerskab, der er profitabelt for begge parter.
Købmand - det er din opgave hver eneste dag, at gøre kundernes besøg i din butik til en festlig oplevelse, fordi butikken altid skal bugne af skønne fristelser.
Gør dine leverandører til butikkens venner, der sammen med dine medarbejdere igen og igen tilbyder "rigtige produkter" til "rigtige priser".
Giv butikkens kunder et godt argument for at besøge butikken – nemlig muligheden for at gøre en god handel.
Et argument, der har vist sig at være holdbar siden danske købmænd introducerede tilbudsaviserne og ugens tilbud.
Dagligvarebutikker uden ”rigtige produkter” og ”rigtige priser” har endnu ikke ført bevis for, at de kan skabe den indtjening, der er nødvendig for at skabe vækst, og dermed være attraktive samarbejdspartnere for mærkevareproducenterne.
Butikker uden vækst i salg og indtjening har altid haft vanskeligt ved at klare sig – det er ikke af nyere dato.
At skabe vækst i detailhandelen kræver et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem butikkerne og mærkevareproducenterne, og det er i dette fællesskab, at succesen skabes.