Internet of things

14. aug 2018 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen/Colourbox
Skrevet af: Redaktionen

Kunder bliver klogere og klogere omkring deres valg, og deres forventninger til købsoplevelsen stiger hver dag.

Onlinehandlen har sejret for længst, og det kræver en ekstra indsats at få kunderne tilbage ind i de fysiske butikker.

De nyeste tal viser da også, at de fleste fysiske detailforretninger har oplevet den laveste vækst inden for de seneste fem år.

Teknologi kan uden tvivl hjælpe med at få kunderne tilbage i de fysiske butikker og opveje det væksttab, som mange detailforretninger oplever.

En af de teknologier, der er udråbt til at indfri disse forventninger, er Internet of Things.

Internet of Things betyder, at al vores dagligdags elektronik bliver koblet op til internettet og danner ét stort netværk, hvor det er muligt at indsamle, anvende og dele data fra produkter, som f.eks smartwatches, husalarmer, køleskabe osv.

Ifølge Arubas research, så har mange i detailbranchen allerede adopteret teknologien i større eller mindre omfang, og 81 pct. af disse mener, at teknologien giver en bedre brugeroplevelse, mens 74 pct. fortæller, at det giver en bedre indtjening.

En af frontløberne på området er naturligvis Amazon Go, der har søsat sin første butik uden kasseapparater, hvor et miks af kameraer og sensorer registrerer, hvad du putter i indkøbskurven, når du forlader butikken.

Men mindre kan også gøre det for traditionelle detailforretninger.

Her er et par praktiske skridt, som detailbutikker med fordel kan tage for at skabe bedre købsoplevelser ved hjælp af Internet of Things:

Flere kunder med lokationsbaserede services

En digital oplevelse i den fysiske butik er afgørende for at konkurrere med onlinehandlen.

De fleste kunder har deres smartphone på sig, når de handler – og deres lokationsdata er ofte slået til (lokationsdata er data om, hvor de fysisk befinder sig, som f.eks Google Maps også anvender).

Det er en oplagt mulighed for butikkerne til at sende dem personaliserede tilbud.

Det kan f.eks gøres ved at opfordre kunder til at benytte butikkens gratis Wi-Fi, downloade butikkens app eller ved at sende kunderne en push-besked, når de er inden for rækkevidde af butikkens sensorer.

Der er mange detailbutikker, der kigger på denne mulighed netop nu, men kun ganske få har knækket koden indtil videre.

Jeg tror dog, at vi kommer til at se det flere og flere steder.

Teknologien kan også gøre butiksoplevelsen mere relevant og bygge et lag på en ellers mere traditionel oplevelse.

Home Depot i USA, der er kendt for sine fysisk store forretninger, er i gang med at anvende lokationsbaserede services for at hjælpe kunder med at finde vej.

Kunder kan via appen søge på placeringen af bestemte produkter. Den specialudviklede app og sensorer i butikken guider derefter kunden vej til produktet.

En integreret fysisk/digital oplevelse

Fysiske butikker kan også udfordre konkurrenterne ved at tilbyde eksklusive partnerskaber, tilbud eller oplevelser til kunderne.

Når først kunderne er i butikken, handler det om at få vakt deres opmærksomhed.

Udover de personaliserede tilbud er et andet effektivt greb at udstyre personalet med tablets, så de hurtigt kan finde ud af, om produkterne findes i kundens ønskede størrelse.

I større butikker vil det også gøre lageropfyldningen væsentlig mere effektiv.

Mange butikker har også glæde af at anvende tablets som POS, fordi det giver mere tid med kunden og gør dem helt frie i forhold til, hvor de vil betjene kunden.

Skønhedskæden Sephora har taget skridtet videre og benytter virtual reality i deres butikker, hvor kunderne virtuelt kan prøve et væld af forskellig makeup uden besværet med at fjerne det igen.

Derefter kan de dele billederne på sociale medier eller gemme det på deres profil via appen.

På den måde får Sephora samtidig en guldgrube af viden om kundernes valg.

Kundedata kan bidrage til innovation

At blive klog på dine kunders adfærd i butikken er kernen i at forbedre effektiviteten af tilbud og indretning af butikken.

Tidligere er denne del foregået noget mere håndholdt, hvor det nu er muligt at blive klogere på kundens adfærd ved at indsamle den data, som opstår, når kunden f.eks anvender butikkens app eller infoskærme/tablets i butikken og bevæger sig rundt.

Når data er analyseret, er det således muligt at tegne et billede af kunden og hans/ hendes interesser.

Disse data er guld værd for forretningen og kan bidrage til at skabe en mere personlig oplevelse, der gør, at kunden ønsker at komme i butikken og selvfølgelig skabe mersalg som resultat.

I forhold til indretningen af butikken kan det være en god ide at anvende meget trafikerede områder til information om tilbud og nye produkter.

Derudover kan realtidsdata om, hvor travl butikken er f.eks op til jul, desuden gøre det lettere at planlægge bemanding, hvilket sparer butikken penge i sidste ende.

Teknologien er på mange måder den mulighed, som de fysiske butikker har gået og spejdet efter.

Og selvom jeg ikke tror, at vi kommer til at se butikker uden personale i, som teknologien faktisk muliggør, så kommer vi til at få en helt anden oplevelse, når vi køber ind.

På den måde skabes der et link mellem oplevelsen fra online butik og den fysiske butik.

Det afgørende er, om butikkerne formår at udnytte teknologien, så den skaber en udvidet oplevelse, der tilbyder noget helt andet end onlinehandel.

Opdateret 10. nov 2020