Hvad gør du for fremtiden?

20. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Redaktionen

Vi er fuldt oplyste om sundhed, men har aldrig været mere stressede. Vi indfører et tildækningsforbud og fejrer udlændingestramninger, mens inklusion, diversitet og mangfoldighed er nogle af tidens stærkeste tendenser.

Vi registrerer, at jorden går neden om og hjem om 80 år, hvis ikke vi ændrer vores vaner, og alligevel bliver vi stort set ved med at gøre, som vi plejer.

Vi er fyldt med paradokser! Og måske fordi tingene er lettere sagt end gjort, har vi det med i det mindste at hylde virksomhedernes små positive initiativer. Tiltag som nok ikke gør det helt vilde for hverken sundheden, mangfoldigheden, jordkloden eller den samlede bundlinje her og nu. Men små tiltag, som viser vejen, og som er nemme at forholde sig til: Pant på plastikposer, ud med sugerør, væk med slik ved kasselinjen og farvel til madspild.

I mange andre lande er de ikke kun i gang med grønne og sunde tiltag. Her lanceres det ene inkluderende tiltag efter det andet. Her er et par eksempler.

I USA har kaffekæden Starbucks annonceret, at man til oktober vil åbne en kaffebar, hvor alle medarbejdere er døve eller hørehæmmede. Kommunikationen vil hovedsageligt foregå på tegnsprog, og på denne måde håber Starbucks at kunne skabe en kaffebar, der tilgodeser døve og hørehæmmede. Såvel kunder som medarbejdere.

Dette fokus på at skabe plads og ro til kunder med handicap er også højaktuelt i England. Faktisk undgår 60 pct. af de engelske autister simpelthen supermarkeder, fordi de oplever, at kombinationen af skarpt lys, høje lyde og mange mennesker gør det at købe ind til en ubehagelig og ofte uoverkommelig oplevelse.

Derfor har samtlige af supermarkedskæden Morrisons’ 498 butikker i juli indført en ’quiet hour’ hver lørdag morgen. I denne stilletime dæmpes lysene og lyden, således at især autister har en bedre oplevelse, når de handler.

Inklusion har også været på dagsordenen for endnu en stor kaffekæde, britiske Costa Coffee. Her har flere af kædens butikker afholdt samtalearrangementer, hvor folk uanset alder, holdninger eller køn opfordres til at deltage.

Målet med disse arrangementer er at bekæmpe den stigende tendens til ensomhed i befolkningen ved at tilbyde kædens kunder en hyggelig og uformel samtale, når de er i butikken. Dette har været et hit flere steder i England, og konceptet har hurtigt spredt sig til over 150 af kædens butikker.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se flere af den slags tiltag - også i Danmark. Hvorvidt virksomhederne gør det af et varmt hjerte eller kold kalkule er for mig ligegyldigt. Bare de og vi kommer i gang. For vi er efter min mening nødt til både at gå en sundere, grønne og mere inkluderende fremtid i møde.

Og vi kan godt!

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?