GfK: Trods presset 2023 vil forbrugerne hurtigt omstille sig

Debat og Kommentar 20. jan 2023 - 3 min læsetid
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
  • Myriam Martensen, kommerciel direktør for analysevirksomheden GfK i Norden, har taget et kig på tendenserne  for FMCG-sektoren, og kommer med et bud på, hvad der kan vente forude for kunder og detailhandel i 2023

Skrevet af: Ekstern skribent

Til trods for inflation, krig i Ukraine, stigende renter og høje priser i dagligvarehandlen viste de seneste tendenser i 2022, at forbrugerne har tro på fremtiden. Der er en villighed til at bruge penge, hvor det er nødvendigt, og en generel tro på at det nok skal gå – faktisk en positivitet der var højere end de fleste andre steder i Europa.

Tro og tillid er dog skrøbelige størrelser, og de næste tal fra 2023, kan hurtigt være anderledes. Det positive er dog, at forbrugerne er hurtige til at omstille sig og tilpasse sig en ny hverdag.
 
Tilbudsjagten fortsætter

Tilbudsjagten fortsætter, men kæder og leverandører skal til at tænke smartere i forhold til, hvad der reelt driver trafik og får varer i kurven. Det gælder ikke mindst i kampen for de mange kendte brands om at få kunderne tilbage og væk fra private label-produkterne, der har indtaget en stærk position. Skal det ske, forventer kunderne en afgjort merværdi-oplevelse. Værdien af at vælge et kendt brand, også når det ikke er på tilbud, skal derfor styrkes.
 
Forbrugerne er nemlig fortsat positivt stemt overfor private label varer, og er blevet mere bevidste om, hvad de vil, og i forhold til hvilke produktgrupper. Det er derfor endnu mere afgørende at skabe en følelse af værdi for forbrugerne. Det kan også være i forhold til at forbrugerne har behov for at forkæle sig selv, eller at man ønsker at føle man gør det rigtige miljømæssigt, selv om det er hårde tider, og man ikke kan vælge de varer, man normalt gerne ville.
 
Bæredygtighed  i fokus

Det store fokus på bæredygtighed vil fortsat være et tema for forbrugerne. Vi vil gerne gøre det rigtige og føle, at vi er ansvarlige mennesker. Det betyder, at vi nok vil se et større fokus på bæredygtig indpakning, lokale produkter og bæredygtighed, som bliver et afgørende kvalitetsparameter og ikke blot ”nice to have”. I hvert fald for en stor del af forbrugerne. Det betyder samtidig, at mærkning bliver et differentierende parameter, når forbrugerne kigger på, hvilke produkter der er sundest og mest naturlige. Valget er baseret på fakta.

Men allervigtigst er at undgå eller begrænse spild. Hele 38 pct. af danskerne siger, at det har en seriøs påvirkning på deres beslutning om, hvor der skal shoppes. 
 
Kamp om kunderne

Kæderne har heller ikke tænkt sig at opgive kampen om kunderne. Aldi har ganske vist trukket sig, men Rema 1000 har overtaget mange butikker og vandt i 2022 GfK Grocery Retailer Award med Lidl og Coop 365 på henholdsvis anden og tredjepladsen. De har alle formået at skabe kundetilfredshed og en pæn grad af loyalitet i et marked, hvor der ellers nu bliver shoppet omkring som aldrig før. 
 
Tilbage står hvilken kæde, der bedst formår at skabe et mix af pris, loyalitet og forventningsmatch i forhold til forbrugernes fokus på økonomi, værdioplevelse og bæredygtighed. Rema 1000 har taget føringen, men måske Basalt kan tage en position i forhold til Coop 365. 
 

Opdateret 20. jan 2023