Farvel til Netto i Sverige

28. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Mens Danmark endelig har fået en ny regering efter tre ugers ventetid, kommer det til at vare længere, før de sidste gule skilte med Netto-hunden Scottie på er forsvundet fra det sydlige Sverige. Måske helt til næste år.

Men fra 1. juli er Salling Group, den eneste internationale dagligvareaktør med base i Danmark, ikke længere repræsenteret med Netto-butikker i tre andre lande, men kun i to, Tyskland og Polen.

Sallings salg af Netto i Sverige til en svensk aktør, Coop Sverige-ejede CBS, føjer sig til som endnu et kapitel i den lidt større detailhandelshistorie, hvor landvindingerne i en særligt ekspansiv epoke på en 20 års tid frem til finanskrisen i 2008 bliver rullet tilbage.

Salling Group er langt fra alene om at trække sig hjem. Internationale giganter som franske Carrefour og især britiske Tesco henter nu betydeligt større andele af deres omsætning på hjemmemarkederne end for få år siden. For bare at nævne to af talrige eksempler.

82 pct. af Tescos omsætning ligger nu på de britiske øer. For Salling Groups vedkommende var det sidste år 71 pct. af salget, der var dansk. Den andel kommer til at vokse, når en svensk omsætning på knap fire mia. kr. forsvinder.

Indenfor de fysiske dagligvarebutikker er det nu stort set kun de tyske discountkæder Aldi og Lidl, der tromler videre over landegrænserne. For Aldis vedkommende især Aldi Süd, der blandt andet henter massiv vækst i Storbritannien, mens Aldi Nord, der står bag kædens danske butikker, har haft meget sværere ved at ramme rigtigt.

Det var ellers en stor begivenhed i branchen, da Danmarks og Sveriges stærkeste dagligvarespillere tilbage i 2002 slog sig sammen i et joint venture om at bringe Danmarks førende discountkæde ind på et den gang discount-frit svensk nabomarked.

Operationen var timet sådan, at Netto nåede at åbne sine første svenske butikker, året før tyske Lidl nåede frem. Det var i samme periode, hvor Coop’erne i Danmark, Sverige og Norge slog sig sammen i troen på, at man kunne operere med ét stort nordisk marked.

Den drøm varede kun i få år, og Salling Groups adm. direktør Per Bank var med til at lukke og slukke for Coop Norden som selskabets sidste topchef. Med Netto-lukningen i Sverige er der endnu færre kæder tilbage med butikker i flere nordiske lande.

25 års-jubilaren her i landet, Rema 1000, er den oplagte undtagelse med stærke positioner i både Danmark og hjemlandet Norge. Meny i Danmark er også mest en succeshistorie, selv om kæden måske ikke har haft de optimale betingelser med den relativt brogede samling af supermarkeder, der udgør den danske version af det norske koncept.

Og den internationale købmandskæde Spar står pænt i både Norge og Danmark. Og så er der Lidl, som Netto overhalede på vejen ind i Sverige først i 00’erne: Kæden har efter mange trange år tilsyneladende ramt de svenske forbrugeres smag og er stærkt på vej mod 200 svenske butikker.

Og her i landet nærmer Lidl sig 120. Men selv Lidl magtede ikke at indtage Norge.

Opdateret 10. nov 2020