Er Bilka Sallings bedste bud på en Nemlig-dræber?

Debat og Kommentar 19. jan 2023 -
This describes the image
Frederiks Sommer, Strategy Lead hos Everland. Foto: Privatfoto
  • Debatindlæg af Frederik Sommer, Strategy Lead hos Everland

Skrevet af: Ekstern skribent

Bilka skal fremadrettet være Sallings eneste svar på et landsdækkende online-dagligvaremarked. For i dagligvaremarkedet med sine lave marginer skal der spares, hvor der spares kan. Det virker som det sikre valg at spille på én hest fremfor både Bilka og Føtex, men er det nu også det rigtige valg?

For at slå Nemlig kræver det et brand, der henvender sig specifikt til den kommercielle mulighed, man ser her, og ikke tynges af flere års bagage. Det kræver beslutninger, som ikke blot er et resultat af, hvilket varelager produkterne kommer fra, men hvordan man bedst skaber et brand til dette marked og forbrugerne i det. 

Bilka er fastlåst af sin historik

Bilka-brandet er mere eller mindre defineret af hypermarkedets karakter - et bredt udvalg til en god pris. Og det kan vel på mange måder fint overføres til et online-marked? Sagtens! Men hvad skal der til for at løfte oplevelsen online over konkurrenter, der vil forsøge at slå sig på udvalg, pris og levering også?

Det er ikke fordi, nyt altid er bedre, men fordi man igennem branding skal give sin økonomiske satsning de bedste muligheder. Spørgsmålet er derfor, om Bilka er det rigtig valg her? Et brand bør ikke være et direkte resultat af din interne organisering, men en facilitator til at nå sine kommercielle mål.

Et valg har konsekvenser

Ved også at gøre Bilka-brandet til et online-hypermarked skal Salling ikke kun konkurrere mod Nemlig, men også mod Elgiganten, Matas, Silvan, ja, alle de non-food-konkurrenter, der findes derude.

På internettet er det lige meget, om du har et fysisk hypermarked. Bilka’s hidtige største konkurrencemæssige fordel - 1 stop, uendelige muligheder, er netop definitionen af at sidde foran computeren og shoppe online. Så har det samme værdi online?

Min frygt er, at Salling begrænser både hypermarkedet og onlineforretningen unødigt ved at samle det under samme brand.

Ovenstående er et debatindlæg, som alene udtrykker skribentens holdninger eller synspunkter.
 

Opdateret 19. jan 2023