Derfor er der kø ved måltidskassen

31. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Flemming Birch
Skrevet af: Redaktionen

Måltidskasserne skyder frem som paddehatte for tiden.

Fra få, spredte nichekoncepter breder det sig og er blevet en regulær kategori, som man er nødt til at tage alvorligt i dagligvarehandlen.

Coop lancerede sine måltidskasser sidste år og senest er Nemlig.com gået ind på markedet. Dertil kommer en skov af mindre leverandører af måltidskasser med forskellige profiler og selling points.

De danske aktører er del af en international trend.

Det globale marked for levering af måltidskasser anslås at vokse med 20 pct. frem mod 2022 ifølge Global Meal Kit Delivery Services Market 2018-2022.

Samtidig fokuserer store kæder som amerikanske Walmart i stigende grad på meal kits i convenience-sortimentet.

Da Amazon Go åbnede tidligere på året prioriterede man at have meal kits på hylden i den bare 170 kvadratmeter store butik.

Hvorfor er forbrugeren så vild med måltidskassen? Ja, det nærliggende svar er jo, at det er, fordi han har travlt og gerne vil spare tid.

Men her skal vi lige være vågne, hvis vi vil forstå markedet ordentligt.

Vi er i mange år gået til convenience-markedet med en dagsorden om, at det bare gælder om at spare tid over en bred kam. Så meget som muligt. To minutter i mikro-ovnen er bedre end tre. Punktum.

Det, som køen ved måltidskassen viser os, er, at det vigtigste for forbrugeren ikke nødvendigvis er at spare mest muligt tid på madlavningen, men om at prioritere tiden.

Han eller hun vil gerne tilberede friske råvarer i sit køkken – de sidste 20 minutter er jo den sjove del af madlavningen! Man kan oven i købet hyggesnakke med familien imens og som bonus få lidt mere spræl i smagen, end mikroovnen kan levere.

Til gengæld kan tiden til madplaner, indkøbssedler, kassekøer og stirren fortabt ned i køledisken kl. 17 (fordi vi for pokker da ikke kan få spaghetti og kødsovs igen i dag!) snildt bruges på noget sjovere.

Det er det, måltidskassen hjælper med.

Genvejen til en solid luns af det voksende marked for måltidskasser ligger derfor i at forstå, hvilke dele af hele madlavningsprocessen din kunde holder af, og hvilke der bare er en kilde til frustration.

Den gode måltidskasse gør det nemlig ikke bare nemt. Den gør det til en bedre oplevelse at lave mad.

Opdateret 10. nov 2020