Den nye konkurrence

21. sep 2018 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

De seneste måneder har budt på noget af det mest glædelige, jeg har oplevet i min tid i dagligvarehandlen. Det er, at konkurrencen på ansvarlighed er brudt ud i lys lue.

Historisk har det været et område, Coop har haft alene. Et område, som altid har betydet meget for os, og som altid vil gøre det. Det er en del af vores DNA – det er et af de grundlæggende formål med vores virksomhed. Uden at gå 152 år tilbage kan jeg blot nævne fra de seneste 30 år: Salmonellafrie kyllinger, introduktion af økologiske varer, fjernelse af buræg, fjernelse af farlige stoffer (”det beskidte dusin”) – og senest vores store emballagestrategi, hvor vi blandt andet vil reducere plastikforbruget med 25 pct.

Hidtil har det været sådan, at først når vores indsats er blevet kommercielt bæredygtig – hvilket hyppigt har taget en årrække –er resten af markedet gået med. Det nye er, at nu er der en reel konkurrence om at opføre sig ansvarligt.

Mest offensiv har vores største konkurrent, Salling Group, været. Fra at begynde med det let poppede og pjattede med pant på plastikposer på Fyn, er der de seneste måneder kommet reelle og seriøse investeringer i ansvarlighed: Svinekød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika og skjult tobak, foreløbigt i en af deres kæder. Respekt for det.

Til trods for, at vores førerposition således er under angreb – også de to tyske discountkæder og den norske er kommet med flere ansvarlighedstiltag – synes jeg, det er en ubetinget positiv udvikling. At konkurrencen ikke er ensidigt på pris er godt for kunderne, der får bedre varer, det er godt for miljøet, der bliver mindre belastet, og det er godt for os selv, fordi vi er med til at gøre en større forskel som virksomheder og som branche.

Men hvad er årsagen til, at vi forholdsvis pludseligt oplever denne interesse for ansvarlighed? Først og fremmest skyldes det, at det optager vores kunder meget mere end tidligere. Derfor bliver det et anvendeligt våben i konkurrencen om kundernes gunst. Man kan nærmest sige, at gør man ikke noget, vil man nok blive fravalgt af en betydelig del af befolkningen.

Grunden til, at det optager flere forbrugere, er voksende problemer med plastik i miljøet, problemer med at få rent drikkevand og klimaforandringer, som alle kan mærke på deres egen krop.

Dertil kommer, at vi har nye generationer på vej, som er mere optaget af disse spørgsmål end nogen generation før dem. Derfor er det ikke et modelune, som snart går væk. Bevidstheden om disse emner og kravene til os i handlen om at reagere vil kun vokse.

I vores strategi, ”Sammen om bedre mad”, fokuser vi netop på at flytte mere fokus over på at udvikle nye og bedre løsninger, både med hensyn til smag, miljø og bekvemmelighed. Og lidt mindre på pris. Vi kan nu konstatere, at det første er lykkedes. Vi har set en kolossal udvikling på disse områder, ikke mindst over de seneste fem år, hvor økologisalget er vokset dramatisk, talrige nye og bedre måltidsløsninger er lanceret og altså nu alle disse ansvarlighedstiltag.

Imidlertid har det ikke reduceret konkurrencen på pris. Kun ved at give forbrugerne noget andet, noget nyt og noget bedre kan vi få dem til at betale lidt mere for varerne. Økologien er det bedste eksempel på dette. Så den basale priskonkurrence bliver ikke mindre, men vi får forhåbentlig i tæt samarbejde med producenter og leverandører mange nye varer, der er bedre for både kunderne og verden.

Og selv om det vigtigste ikke er at være nr. 1 - men at gøre en reel forskel med de seriøse initiativer, uanset om det drejer sig om, hvad vi putter i varerne, hvordan vi pakker dem ind, eller hvordan dyrene har det - så vil jeg også gerne sige klart til vore konkurrenter: Velkommen i kampen, og tak fordi I udfordrer os.

Men vi har ikke i sinde at opgive vores førerposition på dette område! Og derfor vil vi komme med mange nye tiltag også de kommende år.

Opdateret 10. nov 2020